نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | ژانویه 16, 2010

تکفیر جمیع حکام عرب

تکفیر جمیع حکام عرب

السلام علیکم ورحمة الله و برکاته

جزاکم الله خیرالجزاء وحفظکم الله

آیا حکام همگی شان کافر هستند به این دلیل که طبق شرع الله حکم نمی کنند وظالم هستند؟

آیا جایز است که بگویم تمام آنها کافر هستند.

با توجه به اینکه حجاج بن یوسف ظالم بود و بسیاری از مسلمین را کشت و با این حال هیچ یک از علماء او را تکفیرنکردند.لطفا برایمان توضیح دهید، بارک الله فیکم.

سؤال از:ابو مجاهد انصاری

*              *               *

جواب از:هیئت شرعی در منبر التوحید والجهاد

الحمد لله أن العاقبة للمتقین و أن لا عدوان الا علی الظالمین.و بعد:…..

الله تعالی می فرماید: ‏ إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُواْ لِلَّذِينَ هَادُواْ وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُواْ مِن كِتَابِ اللّهِ وَكَانُواْ عَلَيْهِ شُهَدَاء فَلاَ تَخْشَوُاْ النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآيَاتِي ثَمَناً قَلِيلاً وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ ‏:‏ ما تورات را نازل كرديم كه در آن رهنمودي و نوري بود . پيغمبراني كه تسليم فرمان خدا بودند بدان براي يهوديان حكم مي‌كردند ، و نيز خداپرستان و دانشمنداني بدان حكم مي‌كردند كه امانتداران و پاسداران كتاب خدا بودند . پس  از مردم نهراسيد و بلكه از من بهراسيد و آيات مرا به بهاي ناچيز نفروشيد و هركس برابر آن چيزي حكم نكند كه خداوند نازل كرده است  او و امثال او بيگمان كافرند . [مائده/44].

از سیاق  آیه  واضح است که این آیه درباره یهود نازل شد، که یک حکم از احکام الله تعالی را تغییر دادند وبدین خاطر الله حکم تکفیر آنها را نازل کرد، و احادیث صحیح این مطلب را ثابت می کند از جمله حدیثی که مسلم در صحیحش از طریق براء بن عازب روایت می کند که گفت:پیامبر صلی الله علیه وسلم از کنار یک یهودی گذشت که شلاق خورده وداغ گذاشته شده بود،پیامبر صلی الله علیه وسلم آنها را خواست و به آنان گفت:حد زانی را در کتاب آسمانیتان چنین  یافته اید؟ گفتند:بله. پیامبر یکی از علمایشان را خواست وگفت:تو را به الله که تورات را برموسی نازل کرد،قسم می دهم،آیا حد زنا درکتابتان چنین است؟گفت:نه،و اگر مرا این طور قسم نمیدادی به تو نمی گفتم، حد زانی در کتابمان رجم(سنگسار) است ولی زنا درمیان اشراف ما زیاد شد و ما هنگامی که  یکی از اشراف را به جرم زنا می گرفتیم بر او حد جاری نمی کردیم و رهایش می کردیم و هنگامی که مردم معمولی و ضعیف را می گرفتیم حد را براو اجرا می کردیم. به این خاطر گفتیم:بیایید بر یک چیز اتفاق کنیم و هم بر اشراف و هم بر ضعفاء اجرا کنیم ،و درنتیجه داغ نهادن وشلاق زدن را به جای رجم قرار دادیم.پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:خداوندا من اولین کسی هستم که فرمان تو را احیا می کنم بعد از آنکه که آن را میرانده بودند. سپس پیامبر دستو داد و آن مرد را رجم کردند،پس الله عزو جل این آیات را نازل کرد:{ يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ لاَ يَحْزُنكَ الَّذِينَ يُسَارِعُونَ فِي الْكُفْرِ: اي پيغمبر ! مايه اندوه تو نشود ( كار كافراني كه ) در كفر بر يكديگر سبقت مي‌گيرند……….تا آنجا که می فرماید: إِنْ أُوتِيتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ: اگر اين ( چيزهائي را كه ما مي‌گوئيم ، توسّط محمّد ) به شما گفته شد ، آن را بپذيريد…..} [مائده/41].منظور اینست که:نزد محمد صلی الله علیه وسلم بروید اگر شما را به داغ وشلاق امر کرد بپذیرید و اگر شما را به سنگسار فتوا داد خویشتن را برحذر دارید.پس الله تعالی این آیه را نازل کرد:{ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ: و هركس برابر آن چيزي حكم نكند كه خداوند نازل كرده است او و امثال او بيگمان كافرند.}[مائده/44].

این حکم ربانی برای کسانی بود که فقط یک حکم الهی را تعطیل کردند،پس حکم کسی که کل شریعت را تعطیل کند و آن را با قوانین ظلم وجور عوض کند چه خواهد بود؟

اسماعیل قاضی چنانکه در فتح الباری(13/120) آمده،می گوید:ظاهر آیات بر این دلالت دارد که هر کس همانند فعل آنها ،انجام دهد و حکمی مخالف حکم الله اختراع کند و آن را قانون ملزمی کند،این وعید مذکور بر او نیز منطبق می شود چه حاکم باشد یا غیرآن، وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ: و هركس برابر آن چيزي حكم نكند كه خداوند نازل كرده است او و امثال او بيگمان كافرند.(پایان نقل قول)

و مانند این، آیات زیادی هستند که بر مقصودمان دلالت می کند و علمای معتبر به همین حکم فتوا داده اند،حتی علامه محمد امین شنقیطی رحمه الله در تفسیرش می گوید:… و با این نصوص آسمانی که ذکرکردیم کاملا روشن می شود که :کسانی که از قوانین وضعی -که شیطان آن را بر زبان دوستانش تشریع کرده و مخالف آن چیزی است که الله عز وجل بر زبان پیامبرانش تشریع کرده-تبعیت کند، هیچ شکی درکفر و شرک آنها نیست  و هیچ کس در کفر چنین کسانی تردید نمی کند مگرکسی که الله چشم بصیرتش را کور کرده و او را از دیدن نور وحی نابینا کرده است.(پایان نقل قول).

و هر قولی که با این حکم محکم در تعارض باشد یا قولی است که نسبتش به گوینده اش ثابت نیست یا کلامی محتمل ومبهم ویا رأی مرجوحی است.

و بسیاری از علماء و طلاب علم درقدیم وجدید،این مسئله رابه تفصیل بیان کرده اند.

اما این سخن که علماء حجاج را تکفیر نکرده اند،پرسشگر باید این مسئله را دوباره بررسی کند چون علمای زمان حجاج در تکفیرش اختلاف کرده اند برخی از آنان مانند طاووس وشعبی  او را تکفیرکردند و برخی مانند محمد بن سیرین او را تکفیرنکردند، البته حجاج شریعت الله تعالی را فی الجمله تحکیم می کرد اما حکام این زمان علاوه بر ظلمی که حجاج می کرد،شریعت الله را نیز تعطیل و قوانین وضعی را تحکیم کرده اند و صلیبیون را علیه مسلمانان یاری کرده اند.

برای تفصیل بیشتر و اگاهی از ادله تفصیلی تکفیرحکام زمان می توانید به «منبرالتوحید والجهاد»مراجعه کنید ، کتابهای زیادی درباره این موضوع در این سایت وجود دارد و  دلایل زیادی دراین باره ذکر شده وبه شبهات مخالفین جواب داده شده است.

والله اعلی واعلم.

عضو هیئت شرعی؛

شیخ ابوحفص سفیان الجزائری

منبع:منبرالتوحید والجهاد


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: