نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | ژانویه 13, 2010

حکم حوادثی که در آمریکا رخ داد

حکم حوادثی که در آمریکا رخ داد

و جواب به شبهات و اعتراضات پیرامون آن[1]

مفتی:شیخ حمود بن عقلاء شعیبی[2]

استاد بزرگوار جناب شیخ حمود بن عقلاء الشعیبی حفظه الله…

السلام علیکم و رحمةالله و برکاته … وبعد:

درباره  انفجاراتی که در آمریکا رخ داده است،سخنان زیادی گفته می شود،برخی تأیید و تبریک می گویند و برخی  اعتراض و رد می کنند،نظرشما چست؟لطفا با دلایل توضیح دهید چرا که بسیاری دراین موضوع دچار اشتباه هستند؟

*        *        *

الحمد لله رب العالمین .

والصلاة والسلام  علی النبی الامین وعلی آله و صحابته اجمعین و من سار علی نهجهم الی یوم الدین.

قبل از اینکه به سؤال جواب دهیم باید این را بدانیم که هر تصمیمی که دولت آمریکای کافر می گیرد بخصوص در برنامه های جنگی و مسائلی که به آینده و سرنوشت مردم مربوطند، این تصمصم گیریها انجام نمی گیرد الا  بعد از تأیید مردم از طریق همه پرسی(رسمی و یا آماری) یا از طریق رأی گیری ازنمایندگان مردم درمجالس کفری که این مجالس هم در درجه اول نشان دهنده رأی ملت-از طریق نمایندگان پارلمانیشان-می باشد. بنابراین هر فرد آمریکایی که به جنگ رأی دهد محارب محسوب و حداقل یار و کمک کار تلقی می شود که ان شاء الله درادامه توضیح می دهیم.

و باید دانست که آنچه که بر روابط مسلمین و کفار حکم فرما باید باشد فقط کتاب الله وسنت پیامبر صلی الله علیه وسلم می باشد نه سیاست و مصالح شخصی. واین مسئله را قرآن به خاطر اهمیتش کاملا واضح وتبیین نموده است واگر به قرآن مراجعه کنیم  یقین پیدا می کنیم که دراین موضوع هیچ شک وشبهه ای را برای کسی باقی نگذارده است.

و آیات زیادی که دراین موضوع سخن می گوید بر دو امر ولاءوبراء تمرکزکرده است که نشان می دهد ولاء و براء رکنی از ارکان شریعت است وعلماء در قدیم وجدید بر این مطلب اجماع کرده اند. الله تعالی  با هشدار نسبت به موالات کفار و به سرپرستی گرفتن آنان و میل کردن به سوی آنها می فرماید:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ…: اي مؤمنان ! يهوديان و مسيحيان را به دوستي نگيريد ( و به طريق اوّلي آنان را به سرپرستي نپذيريد ) . ايشان برخي دوست برخي ديگرند ( و در دشمني با شما يكسان و برابرند ) . هركس از شما با ايشان دوستي ورزد ( و آنان را به سرپرستي بپذيرد ) بيگمان او از زمره ايشان بشمار است…مائده/51}.

و می فرماید:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ…. اي مؤمنان ! دشمنان من و دشمنان خويش را به دوستي نگيريد….ممتحنه/1}.

و می فرماید:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ…: اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! از غير خود محرم اسرار برنگزينيد ، آنان از هرگونه شر و فسادي در حق شما كوتاهي نمي‌كنند . آنان آرزوي رنج و زحمت شما را ( در دل ) دارند ( و پيوسته در انتظار آنند . نشانه‌هاي ) دشمنانگياز دهان آنان آشكار است ، و آنچه در دل دارند بزرگتر است ( از بدسگاليهائي كه ظاهر مي‌سازند)…آل عمران/118}.

و الله تعالی درباره وجوب برائت وبیزاری جستن از کفار می گوید:{ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَه…..:ُ (رفتار و كردار ) ابراهيم و كساني كه بدو گرويده بودند ، الگوي خوبي براي شما است ، بدانگاه كه به قوم خود گفتند : ما از شما و از چيزهائي كه بغير از خدا مي‌پرستيد ، بيزار و گريزانيم ، و شما را قبول نداريم و در حق شما بي‌اعتنائيم ، و دشمنانگي و كينه‌توزي هميشگي ميان ما و شما پديدار آمده است ، تا زماني كه به خداي يگانه ايمان مي‌آوريد و او را به يگانگي مي‌پرستيد…ممتحنه/4}.

و می فرماید:{ لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُم……:ْ مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند….مجادله/22}.

و می فرماید:{ ‏ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ ‏. ‏ إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ ‏: ‏ ( اي پيغمبر ! ) براي تكذيب‌كنندگان معاصر بيان كن گوشه‌اي از داستان ابراهيم را . وقتي ابراهيم به پدر و قوم خود گفت : من از معبودهائي كه مي‌پرستيد بيزارم . ‏ بجز آن معبودي كه مرا آفريده است .  ( او را خواهم پرستيد ) چرا كه او مرا ( به راه حق ) رهنمود خواهد كرد . ‏زخرف/26-27}.

و نیزمی فرماید:{ ‏ قُلْ إِن كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى يَأْتِيَ اللّهُ بِأَمْرِهِ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ ‏: ‏ بگو : اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و قوم و قبيله شما ، و اموالي كه فراچنگش آورده‌ايد ، و بازرگاني و تجارتي كه از بي‌بازاري و بي‌رونقي آن مي‌ترسيد ، و منازلي كه مورد علاقه شما است ، اينها در نظرتان از خدا و پيغمبرش و جهاد در راه او محبوبتر باشد ، در انتظار باشيد كه خداوند كار خود را مي‌كند ( و عذاب خويش را فرو مي‌فرستد ) . خداوند كسان نافرمانبردار را ( به راه سعادت ) هدايت نمي‌نمايد . ‏توبه/24}.

این آیات و ده ها آیه دیگر نص صریحی هستند بر وجوب دشمنی و بغض با کفار و بیزاری جستن از آنها . و گمان نمی کنم کسی که کمترین بویی از علم برده باشد این مطلب را نداند.

حال که این موضوع روشن شد این را بدان که آمریکا دولتی کافر ودشمن اسلام ومسلمین است، و به آخرین درجه استکبار وظلم وگردن کشی رسیده است و به بسیاری از ملتهای اسلامی حمله ور شده است مانند سودان و عراق و افغانستان و فلسطین و لیبی و ….. و امریکا با قدرتهای کفرمانند بریطانیا و روسیه و… در هجوم به مسلمین ونابودی اسلام تعاون و همکاری کرده است.

و نیز همین آمریکا  فلسطینیان را از دیارشان آواره کرده و برادران خوک و میمون را در فلسطین اسکان داده است و  با تما امکانات خود از دولت فاجریهود پشتیبانی کرده و با مال و سلاح با آن کمک کرده است، چطور آمریکا این اعمال را انجام می دهد ودشمن  ومحارب ملتهای مسلمان محسوب نمی شود؟

آمریکا هنگامی که طغیان کرده، و تکبر ورزید و گردن کشی کرد و دید که اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی از هم گسیخت و به دست مسلمانان درافغانستان فرو پاشید، گمان کرد که  تنها  قطب دنیا و ابرقدرت جهان شده و ما فوق او قدرتی نیست و فراموش کرد که الله سبحانه وتعالی از او قویتر است و قادر است که او را ذلیل و از هم فرو پاشد.

متأسفانه  بسیاری ازبرادران عالم مان دچارمهر و عطوفت نسبت به آمریکا شده اند و فراموش کرده اند و یا خود را به فراموشی زده اند که این دولت کافر چه جنایتها و قتل عامها و فساد و ویرانی را در بسیاری از سرزمین های اسلامی انجام داده است و نسبت به این مسلمانان مهر و عطوفتی نشان نمی دهند.

من لازم دانستم که به بعضی از شبهاتی که برخی از برادران عالممان به آن تکیه می کنند و موضع گیری هایشان رابا آن توجیه می کنند،جواب دهم.

شبهه اول:

از برخی از آنها شنیده ام که می گویند که بین ما و آمریکا عهد و پیمان و میثاق هایی وجود دارد[3] که وفای به آنها واجب است:

جواب من به این شبهه از دو وجه است:

وجه اول:

کسی که این سخن را می گوید کورکورانه مسلمین را به این حوادث متهم می کند در حالی که تا هم اکنون شرعاً ثابت نشده است که مسلمین پشت این حوادث بوده اند و یا اینکه در این کارمشارکت داشته اند تا گفته شود که آنها عهد وپیمان را نقض کرده اند،وقتی هنوزثابت نشده که ما این انفجارات را انجام داده ایم و درآن مشارت داشته ایم پس چطور گفته می شود که ما پیمان شکنی کرده ایم .و اعلان ما درباره دشمنی با این کفار و بغض با آنها و بیزاری جستن از آنان ربطی به عهود ومواثیق ندارد و این امری است که الله تعالی به نص قرآن برما واجب کرده است.[4]

وجه دوم:

فرض کنیم بین مسلمین و دولت آمریکا عهود ومواثیقی وجود دارد، پس چرا آمریکا به این عهد و پیمانها وفا نمی کند، وچرا تجاوزات و اذیت وآزار ملتهای مسلمان را متوقف نمی کند،چون عهد ومیثاق طرفین پیمان را ملزم به وفای به عهد می کند  واگر اگر وفا نکردند عهد ومیثاق نقض می شود. الله تعالی می فرماید:{ ‏ وَإِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُواْ فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ ‏: ‏ و اگر پيمانهائي را كه بسته‌اند و مؤكّد نموده‌اند شكستند ، و آئين شما را مورد طعن و تمسخر قرار دادند ( اينان سردستگان كفر و ضلالند و ) با سردستگان كفر و ضلال بجنگيد ، چرا كه پيمانهاي ايشان كمترين ارزشي ندارد . شايد ( در پرتو بازبودن درگاه توبه خدا و شدّت عمل شما ، پشيمان شوند و ) دست بردارند . ‏توبه/12}.

شبهه دوم:

می گویند کشته شدگان بی گناه(و غیر نظامی)  هستند:

وجواب این شبهه از چندین وجه است:

وجه اول:

صعب بن جثامة رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می کند که ازرسول الله درباره اهل دیاری پرسیده شد که مشرک بوده و مورد شبیخون (ازسوی مسلمین) قرارمی گیرند و برخی از زنان وکودکانشان کشته می شوند،فرمود:اینان ازهمانها محسوب می شوند.

این حدیث ثابت می کند که زنان وکودکان و هرکس که قتل او منفردا جایز نباشد،اگر با غیرخود مختلط باشند و امکان جداسازی نباشد قتلشان جایزمی باشد،چون آنها از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره شبیخون پرسیدند و در شبیخون هم تمییز وجداسازی(کودکان وزنان از مردان  یا به اصطلاح اینان نظامی وغیرنظامی)ممکن نیست،و رسول الله صلی الله علیه وسلم به این کار اجازه داد جون برخی از اموری که استقلالا جایزنمی باشند، به تبعیت (وقتی با عاملی غیرازخود همراه می شود)جایزمی شوند .

وجه دوم:

فرماندهان مسلمین درجنگهاشان با کفار از منجنیق برای ضربه زدن به آنها استفاده می کردند و بدیهی است که منجنیق  بین نظامی و غیر نظامی فرق نمی گذارد و ممکن است که برخی از این افرادی که اینان آنها را بی گناه می نامند هم آسیب ببینند ولی با این حال روش مسلمین در تمام جنگها  در طول تاریخ به همین منوال بوده است.

ابن قدامه رحمه الله می گوید: استعمال منجنیق جایز است زیرا پیامبرصلی الله علیه وسلم، علیه اهل طائف  منجنیق به کار برد و نیز عمرو بن عاص علیه اهل اسکندریه منجنیق را استعمال کرد. [المغنی والشرح 10 / 503].

و ابن قاسم رحمه الله  در الحاشیه می گوید: تیراندازی به کفار با منجنیق جایز است هرچند کودکان و زنان و سالمندان و راهبان بدون قصد کشته شوند زیرا  خسارت زدن به کفار(نکایه)به اجماع جایزاست،ابن رشد رحمه الله می گوید:نکایه (خسارت زدن)به اجماع به تمام انواع مشرکین جایزاست.[الحاشیة علی الروض 4/270].

وجه سوم:

فقهای مسلمین قتل مسلمانانی که  «سپر انسانی»بشوند، را اجازه داده اند، یعنی مسلمانانی در دست کفار اسیر باشند و کفار برای درامان ماندن از تیرهای مسلمین آنها را سپرخود قراردهند. با اینکه این مسلمینی که سپر انسانی  قرار داده شده اند هیچ گناهی ندارند تمام فقهای مسلمان در طول تاریخ اسلام قتل آنها را جایز دانسته اند، درحالی که  طبق اصطلاحات اینان(معترضین)،آنها بی گناه محسوب می شوند و قتلشان نباید جایز باشد.

ابن تیمیه رحمه الله می گوید:علماء اتفاق نظر دارند بر اینکه اگر ارتش کفار  اسرای مسلمان را سپر خود کنند و  ترس ازاین برود که اگر مسلمانان جنگ را ادامه ندهند به ضرر آنهاتمام می شود باید جنگ را ادامه دهند هر چند این کار به کشته شدن آن مسلمانان سپر قرار داده شده،بینجامد.[الفتاوی 28/537/546،ج20/52].

ابن قاسم رحمه الله در الحاشیه می گوید:درالانصاف گفته است:و اگرمسلمانی را سپر خود کردند تیر اندازی به سویشان جایز نیست ، مگراینکه  از شکست مسلمانان بترسیم که در آن صورت باید به سویشان تیراندازی کرد و کفاررا هدف گرفت،و دراین مطلب هیچ اختلافی نیست.[الحاشیه علی الروض 4/271].

در اینجا سؤالی را متوجه کسانی می کنم که آنچه در امریکا اتفاق افتاده، را «تروریسم» نامیده اند و از آنها جواب می خواهم، و سؤال اینست که :

هنگامی که آمریکا با هواپیماها وموشکهایش به کارخانه داروسازی در سودان حمله ور شد و آن کارخانه را ویران کرد وتمام کارمندان وکارگران داخل آن کشته شدند،اسم این عمل را چه گذاشتند؟آیا این کاری  را که آمریکا با آن کارخانه در سودان کرد تروریسم محسوب نمی شود؟ واین کاری که این مردان با برجهای آمریکا کردند تروریسم محسوب می شود؟چرا برای این اتفاقی که در امریکا افتاد این همه هیاهو به راه انداختند ولی از یک نفر از آنها هم نشنیدیم که برای ویران کردن کارخانه داروسازی و کشتن ساکنانش توسط آمریکا اعتراضی کنند؟[5]

من فرقی بین این دو عملیات نمی بینم الا اینکه اموالی که آن کارخانه با ان اداره می شد اموال مسلمین بود و کارمندان و کارگرانی که کارخانه بر سرشان ویران گشت ومردند،مسلمان بودند اما اموالی که  برج های دو قلو با آن اداره می شد اموال کفاربود و مردمی هم که در انفجار مردند کافربودند.

آیا همین فرق موجب شده که برخی از برادرانمان حوادث آمریکا را تروریستی می نامند!!!وبه آنچه در سودان رخ داد اعتراضی نمی کنند!!و آن را تروریستی نمی نامند!!

و نیز محاصره اقتصادی وگرسنگی که برملت لیبی و ملت عراق تحمیل شد؟وحملات روزانه به مردم عراق؟ ومحاصره اقتصادی  و حملاتی که به دولت مسلمان افغانستان انجام گرفت؟اینها را چه باید نامید؟آیا اینها تروریسم است یا نه؟

و نیز از اینان می پرسیم که منظور شما از بی گناهان( وغیرنظامیها) چیست؟

وجواب اینان ازاین سه حالت خارج نخواهد بود:

حالت اول:

منظورکسانی باشند که همراه دولتشان با مسلمین نجنگیده اند ونه با بدن ونه با مال ونه با رأی وفکرومشورت و نه با هیچ طریق دیگری به آنها کمک نکرده اند.این دسته قتلشان جایزنیست به شرطی که  از غیرشان متمایز بوده و مختلط نباشند،اما اگربا غیر خود مختلط بودندو تمایزشان وجداکردنشان ممکن نباشد،دراین صورت قتل آنها از جهت تبعیت و الحاق به دیگران جایز می باشد(یعنی دیگران را  هدف می گیریم وبه تبعیت از آنها اینان نیزکشته می شوند) مانند سالمندان و زنان و کودکان و بیماران و عاجزین و راهبان گوشه گیر.

ابن قدامه می گوید: قتل زنان وکودکان در شبیخون و در انبارهای زیرزمینی، اگر آنها را منفردا وجداگانه عمدا هدف قرار ندهند،جایزمی باشد و نیز کشتن حیوانات در صورتی که منجر به کشتن وشکست دشمن  کافر شود نیز جایز است و دراین باره هیچ اختلافی نیست.[المغنی و الشرح 10 /503].

و نیز می گوید:شبیخون به دشمن جایز می باشد،احمد بن حنبل می گوید:شبیخون هیچ اشکالی ندارد و آیا جنگ با روم به غیر از روش شبیخون بوده است، و می گوید:هیچ کسی را –ازعلماء-نمی شناسیم که شبیخون را ناپسند دانسته باشد.[المغنی والشرح 10/503].

حالت دوم:

یا آنها کسانی هستند که مستقیما همراه دولتشان درجنگ مشارکت نکرده اند اما با مال و یا با نظر و فکر به آنها یاری رسانده اند،این دسته را بی گناه نمی نامند بلکه محارب و اهل جنگ هستند و ازاهل ردء(یعنی همکار و یاری رسان)به شمار می آیند.

ابن عبد البر رحمه الله در کتاب الاستذکار می گوید:علماء در این مورد هیچ اختالافی ندارند که زنان و پیرمردانی که با مسلیمن بجنگند قتلشان مباح است و نیزکودکانی که توانایی جنگیدن را داشته باشند وعملا وارد جنگ با مسلمین شوند نیز کشتنشان مباح است.[الاستذکار 14/74].

و نیزابن قدامه رحمه الله در اباحت قتل زنان وکودکان وسالمندانی که به اقوام محاربشان برای جنگ کمک کنند،اجماع را نقل کرده است.

ابن عبد البر رحمه الله می گوید:علماء اجماع کرده اند  که رسول الله صلی الله علیه وسلم درید بن الصمة را در روز حنین کشت چون اهل تجربه و دانای به تاکتیک جنگی بود. پس هر سالمندی که چنین باشد طبق نظر تمام علماء باید کشته شود.[التمهید 16/142].

نووی رحمه الله درشرح مسلم درکتاب جهاد  حکایت اجماع را کرده است بر اینکه سالمندان کفار، اگر دارای فکر و نظر وتجربه جنگی باشند باید کشته شوند.

ابن قاسم رحمه الله درالحاشیه نقل کرده می گوید:علماء اجماع کرده اند بر اینکه حکم عمل غیرمستقیم(ردء) در جهاد(کمک ویاری وامداد)حکم مستقیم(مباشر) را دارد. و از ابن تیمیه اجماع را بر این نقل کرده است و همچنین از ابن تیمیه نقل کرده که یاران طائفه ممتنعه و انصارشان ازخود آن طائفه محسوب می شوند و هر رفتاری با اینان بشود با آنان نیز می شود.

حالت سوم:

اینکه مسلمان باشند،که دراین صورت کشتن آنها تا زمانی که مستقل و متمایز باشند جایز نمی باشد اما اگر با غیر خود مختلط شدند و  انجام جهاد به غیر از کشتن آنها همراه دیگران، ممکن نباشد،جایز می شود و دلیل این، همان مسئله سپرانسانی است که قبلا توضیح داده شد.

و این چیزی که بعضی آن را دائم تکرار می کنند و از معذوربودن بی گناهان سخن می گویند بدون اینکه بدانند بی گناه  چه کسانی هستند ازآثار تأثر به مصطلحات غربی ورسانه های جمعی می باشد به طوری که حتی کسانی که این کار از آنان بسیار بعید است(به خاطرعلمشان) می بینیم که این اصطلاحات و عبارات  دیگران را که با الفاظ شرعی مخالفاست،تکرار می کنند.

و این را هم باید دانست که برای ما جایزاست که مثل همان کاری را که کفار با ما می کنند،مانیز با آنها بکنیم و این مطلب رد و تبیینی است بر کسانی که  کلمه بیگناهان(و غیرنظامیها) را دائم تکرارمی کنند،و الله سبحانه وتعالی این کار را برای ما مباح کرده است.

و ازنصوصی که براین دلالت دارد این فرموده الله تعالی است:{ وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ: ( اي مسلمانان ! ) هرگاه خواستيد مجازات كنيد ( كساني را كه به حقوق شما تعدّي و تجاوز كرده‌اند ) ، تنها بدان اندازه مجازات كنيد و كيفر دهيد كه درباره شما روا شده است…نحل/126}. ونیزالله تعالی می فرماید:{ ‏ وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ‏. وَجَزَاء سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا…: ‏ و كسانيند كه اگر ستمي بديشان شد ، خويشتن را ياري مي‌دهند ( و زير بار ظلم نمي‌روند ) . كيفر هر بدي ، كيفري همسان آن است . …شوری/39-40}.

اقوالی ازعلماء درجواز انتقام و مقابله به مثل:

ابن تیمیه می گوید:مثله(قطعه قطعه کردن) حق آنها است و اختیار آنها است که  برای انتقام گیری وپس گرفتن حقشان،انجامش دهند والبته صبر بهتراست، واین در صورتی است که تمثیل(مثله کردن) آنها  تأثیری در  ترساندن و عقب ر اندن آنها و عبرت گرفتن دیگران نداشته باشد اما اگر تمثیل آشکارا موجب جذب آنها به ایمان شود و یا آنها را از تجاوز باز دارد،دراین صورت این کار از باب اقامه حدود و جهاد مشروع می باشد.(ابن مفلح درفروع 6/218 ازایشان نقل کرده است).

و لازمه سخن قائلین به عدم جواز قتل -به قول آنها-بیگناهان،بدون اینکه این سخن را مقید ومخصص کنند،این می شود که رسول الله صلی الله علیه وسلم و صحابه و مسلمانان بعدی را متهم کنند که قاتل بی گناهان- به اصطلاح اینان-بوده اند،چون پیامبر درجنگ طائف منجنیق را علیه طائف به کار بست، و سرشت منجنیق نیز عدم تمایز است.

و نیز پیامبر علیه الصلاة والسلام،هر کس از یهود بنی قریظه را که به بلوغ رسیده بود(صورتش ریش داشت)  به قتل رساند وبین آنها فرق نگذاشت.

ابن حزم در المحلی  در تعلیقی بر این حدیث می نویسد:یهودیان را در روز قریظه به رسول الله صلی الله علیه وسلم عرضه کردند وایشان هر کس را که ریش داشت به قتل رساند.

و این حزم می گوید: و این فعلی عمومی از رسول الله صلی الله علیه وسلم است،ایشان  هیچ کس را استثناء نکرد نه تاجری ونه کشاورزی و نه پیرمردی.و این اجماع صحیحی از ایشان می باشد.[المحلی 7/299].

ابن قیم رحمه الله  در زاد المعاد می گوید:روش پیامبر صلی الله علیه و سلم این بوده است که هرگاه با قومی صلح می کرد یا پیمان می بست و برخی ازآنان صلح یا پیمان را نقض می کرد و دیگران نیز تأییدشان کرده وبه آن راضی می شدند،با همه  آنها وارد جنگ می شد همانطور که با بنی قریظه وبنی نظیر وبنی قینقاع و با اهل مکه چنین کرد و این است سنت ایشان در پیمان شکنان و خائنان.

و نیزمی گوید:وقتی نصارای مشرق دشمن مسلمین را علیه شان یاری دادند وبا مال وسلاح به آنها کمک کردند، ابن تیمیه به جنگ نصارای مشرق فتوا داد هرچند آنها با ما نجنگیده بودند. و با آن عملشان آنها را پیمان شکن به شمار آورد،همانطورکه قریش عهد پیامبر صلی الله علیه وسلم را با یاری رساندن بنی بکر بن وائل درجنگ هم پیمانانش ،نقض کردند.

و در پایان :

ما می دانیم که غرب کافر خصوصاً آمریکا از این حوادث سوء استفاده کرده و برای ظلم مجدد برمسلمین در افغانستان و فلسطین و چچن و جاهای دیگر،از این بهانه استفاده خواهد کرد هر چند فاعل کس دیگری باشد، و در آینده برای تکمیل تصفیه جهاد ومجاهدین اقدام خواهد کرد و البته نخواهد توانست به هدفش برسد .با مسلمانان به بهانه مبارزه با تروریسم خواهد جنگید، و با برادران مسلمانمان در دولت طالبان افغانستان مسلمان خواهد جنگید،این دولتی که مجاهدین را پناه داده و از آنان حمایت کرد و آنها را در زمانی که دیگران آنها را تنها رها کرده بودند،یاری داد و البته طالبان تسلیم غرب کافر نخواهد شد.

بنابراین نصرت این دولت مجاهد با تمام تواناییمان برما واجب است،الله تعالی می فرماید:{ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ…: مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند . …توبه/71}. وااله تعالی می فرماید:{ وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى….: در راه نيكي و پرهيزگاري همديگر را ياري و پشتيباني نمائيد ، ..مائده/2}. و امداد رساندن به آنها ، با مال و بدن و فکر و مشورت و کار رسانه ای و دفاع از آبروی آنها و دعاء برای پیروزی و تأیید وتثبیتشان،واجب است.

و  همانطور که نصرت طالبان برملتهای مسلمان واجب می باشد همانطور بر دول اسلامی خصوصاً دول مجاور و نزدیک آن، مساعدت طالبان و یاری دادنش علیه غرب کافر واجب است.

و اینان باید بدانند که تنها گذاشتن این دولت مسلمان که برای دینش وبرای حمایتش از مجاهدین مورد هجوم واقع شده، ویاری دادن کفار علیه آن نوعی از موالات وتولی و مظاهره علیه مسلمین به شمار می آید.الله تعالی می فرماید:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ…: اي مؤمنان ! يهوديان و مسيحيان را به دوستي نگيريد ( و به طريق اوّلي آنان را به سرپرستي نپذيريد ) . ايشان برخي دوست برخي ديگرند ( و در دشمني با شما يكسان و برابرند ) . هركس از شما با ايشان دوستي ورزد ( و آنان را به سرپرستي بپذيرد ) بيگمان او از زمره ايشان بشمار است…مائده/51}.

ومی فرماید:{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاء تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ…. اي مؤمنان ! دشمنان من و دشمنان خويش را به دوستي نگيريد….متحنه/1}.

‏ ومی فرماید :{ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَه…..:ُ (رفتار و كردار ) ابراهيم و كساني كه بدو گرويده بودند ، الگوي خوبي براي شما است ، بدانگاه كه به قوم خود گفتند : ما از شما و از چيزهائي كه بغير از خدا مي‌پرستيد ، بيزار و گريزانيم ، و شما را قبول نداريم و در حق شما بي‌اعتنائيم ، و دشمنانگي و كينه‌توزي هميشگي ميان ما و شما پديدار آمده است ، تا زماني كه به خداي يگانه ايمان مي‌آوريد و او را به يگانگي مي‌پرستيد…ممتحنه/4}.

و می فرماید:{ لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُم……:ْ مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند….مجادله/22}.

و می فرماید:{ ‏ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ إِنَّنِي بَرَاء مِّمَّا تَعْبُدُونَ ‏. ‏ إِلَّا الَّذِي فَطَرَنِي فَإِنَّهُ سَيَهْدِينِ ‏: ‏ ( اي پيغمبر ! ) براي تكذيب‌كنندگان معاصر بيان كن گوشه‌اي از داستان ابراهيم را . وقتي ابراهيم به پدر و قوم خود گفت : من از معبودهائي كه مي‌پرستيد بيزارم . ‏ بجز آن معبودي كه مرا آفريده است .  ( او را خواهم پرستيد ) چرا كه او مرا ( به راه حق ) رهنمود خواهد كرد . ‏زخرف/26-27}.

و تاریخ و ملتها هرگز خیانت این دولتها را فراموش نخواهند کرد و تا ابد ننگی بر پیشانی آنها و ملتهایشان خواهد ماند.

و باید این دولتهای همسایه بترسند از اینکه اگر برادرانشان را یاری نکرده و آنها را در مقابل دشمنانشان تنها گذارند، دچارعقوبات قدری و روزهای دردناکی شوند.

پیامبر صلی اله علیه وسلم می فرمایند: المسلم أخو المسلم لا يسلمه ولا يخذله :مسلمان برادر مسلمان است ،او را تسلیم نمی کند و او را تنها نمی گذارد.

و پیامبرعلیه الصلاة و السلام در حدیث قدسی می فرمایند: (من عادی لی ولیا فقد آذنته بالحرب): هر کس با دوست من دشمنی کند با او اعلان جنگ می کنم.

و پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند: (من أذل عنده مؤمن فلم ينصره وهو قادر على أن ينصره أذله الله عز وجل على رؤوس الخلائق يوم القيامة): هرکس که نزد او مؤمنی ذلیل شود واو را یاری نرساند در حالی که توانایی یاری رساندنش را داشته است،الله عزو جل او را روز قیامت جلوی مردم ذلیل خواهد کرد.(روایت احمد)

و نیز به دولت پاکستان هشدار می دهم که اجازه دادنش وتسلیم شدنش برای آمریکا که دشمن اسلام ومسلمین هستند برای استفاده از هوا وزمین خود برای جنگ با طالبان،نه حکمت است ونه سیاست،چون این کار منجربه این می شود که فرصت خوبی در اختیار آمریکا قرارگیرد تا از اسرار دولتشان کسب اطلاع کرده و مکانهای نیروگاه های اتمی شان را که بسیار آنها را می ترساند،به دقت کشف کنند و ای بسا منجر به این شود که امریکا امکان هدف قراردادن نیروگاه های هسته ای باکستان را به یهود بدهد،همانطور که قبلا با نیروگاه های هسته ای عراق چنین کردند،چطور دولت پاکستان به دشمنانش که تا دیروز آن را تهدید می کرد،اعتماد می کند.من گمان می کنم که عقلای دولت پاکستان-جه برسد به متدینینش-این چیز را قبول نکنند و خود را با دست خود  دراختیار دشمنان دیروزشان قرار ندهند.

ازالله می خواهیم که دینش را یاری کند و کلمه اش را برتری دهد واسلام ومسلمین ومجاهدین را عزت دهد و آمریکا و اتباع ویا رانش را ذلیل کند،الله براین کار قادراست.

و صلی الله علی نبینا محمد وعلی آله وصحبه اجمعین

به قلم:شیخ حمود بن عقلاءالشعیبی

28/6/1422 هجری قمری

منبع:

http://www.tawhed.ws

http://www.almaqdese.ws

http://www.alsunnah.info

http://www.abu-qatada.com


[1] این استفتاء مربوط به حادثه 11سپتامبر می باشد  والبته چون باز شبیه این حوادث در آمریکا وجاهای دیگر رخ می دهد این قتوا برای همه این حالات صدق می کند.(وبلاگ)

[2] توجه شود که شیخ حمود بن عقلاء شعیبی رحمه الله از بزرگترین علمای عربستان و استاد بسیاری همچون این عثیمین بوده است و بزرگترین علمای جزیرة العرب به فضل وبرتری ایشان اقرار داشته اند اما به خاطرحق گویی و طاغوت ستیزی شان ،ازمشهور شدنشان ممانعت به عمل آمد.(وبلاگ)

[3]منظور مواثیقی است که بین برخی دول عربی و آسیایی(مانند عربستان سعودی) با آمریکا قبلا  بسته شده است وبرخی از( علمای حکومتی وفریبخوردگان) به این عهد وپیمانها استدلال می کنند که ما نباید با آمریکا وارد جنگ شویم هر چند آمریکا مسلمانان را درسرتاسردنیا قتل عام کند تا پیمان شکنی نکرده باشیم وگناهکارنشویم!!!(وبلاگ)

[4] این مطلب موقعی نوشته شده بود که مجاهدین هنوزعملیات 11 سپتامبررا به عهده نگرفته بودند ولی البته این مطلب درباره سایر انفجاراتی که مجاهدین آن را به عهده نمی گیرند صدق می کند(وبلاگ)

[5] شیخ شعیبی چند سال پیش وفات کرد و زنده نماند تا ببیند(که هر روزچندین نمونه از این موارد در وزیرستان وافغانستان وعراق و…تکرار می شوداز جمله اینکه) آمریکا چطور به  عروسیها در روستاهای افغانستان حمله ورمیشود وتمام روستا را به خاک وخون میکشد و کسی هم صدایش بلند نمیشود اما وقتی مجاهدین  آمریکاییان را می کشند همه  اظهارتأسف می کنند واین عملیات های»تروریستی» را محکوم می کنند!


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: