نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | دسامبر 30, 2009

حکم اسلام درباره آواز وسرود همراه موسیقی

حکم اسلام درباره آواز وسرود همراه موسیقی

حکم اسلام درباره آواز و سرود که  هموره با موسیقی باشد،چیست؟با توجه به اینکه من  سرود خوان خواهم بود والبته سروده ای من نه فساد انگیز ونه دینی خواهد بود و من الحمدلله پایبند نماز بوده و از محرمات بدورم.

آیا در قرآن یا در سنت نص صریحی وارد شده که آوازخوانی را تحریم کند؟

خواهشمندم که  جواب مرا با ذکر دلیل بدهید وجزاکم الله خیرا؟

*            *          *

جواب:

الحمد لله والصلاة و السلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه.

اما بعد.

شاید بهترباشد ابتداء حکم آواز خوانی و انواع آن را ذکرکنیم:

آوازخوانی وسرود خوانی انواعی دارد وهر نوع حکم خود را دارد و تفصیل آن به شرح زیرمی باشد:

اولاً:اگر آواز وسرود مشتمل بر آلات موسیقی باشد،گوش دادن به این گونه سرود برای زن ومرد،به اجماع علماء حرام است.اجماع بر تحریم استماع آلات ساز وآواز ونوازندگی-به غیرازدف-را جماعتی ازعلماء ازجمله امام قرطبی وابو الطیب طبری وابن صلاح وابن رجب حنبلی وابن قیم وابن حجر هیتمی حکایت کرده اند.

امام قرطبی می گوید:درباره تحریم استماع  آلات موسیقی مانند نی و تار وطبل هیچ اختلافی نیست، واز هیچ عالم  معتبری از سلف وخلف نشنیده ام که آن را مباح کند.و چگونه حرام نباشد درحالی که شعار ونماد اهل خمر وفسق است وتحریک کننده شهوات وفساد و لودگی است! و هرچیز چنین باشد هیچ شکی درتحریم آن وتفسیق و تأثیم فاعل آن  نیست.(پایان نقل قول){ابن حجرهیتمی دز کتاب الزواجر عن اقتراق الکبار،کبیره ششم وهفتم وهشتم وچهل ونهم وپنجاهم وچهارصد وپنجاه ویکم با عنوان؛تار زنی وگوش دادن به آن،ونی زنی و استماع آن وطبل زنی واستماع ان،این سخن قرطبی را نقل کرده است.}.

واما دلایل آن از کتاب و سنت:

من جمله این دلایل حدیثی است که ابو مالک اشعری رضی الله عنه از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت می فرماید که ایشان می فرمایند:{(لیکونن من امتی اقوام یستحلون الخمر والحر والحریر والمعازف):افرادی از امتم خواهند بود که شراب و زنا و ابریشم و آلات موسیقی را حلال خواهند دانست}.[امام بخاری این حدیث را تعلیقاً و با صیغه جزم روایت کرده وحدیث صحیح است].

و لفظ «معازف» عام است و تمام آلات لهو را در برمی گیرد بنابراین تمام آلات موسیقی حرام است جز چیزی که دلیلی بر استثناء آن وارد شده باشد مانند دف که مباح می باشد.

و این سخن پیامبرصلی الله علیه وسلم(یستحلون:حلال می کنند) از قویترین دلایل برتحریم معازف می باشد چرا که اگر حلال باشد دیگرحلال کردن چه معنی خواهد داشت؟!!

و نیز:دلالت اقتران(همراه بودن کلمات در یک سیاق) در حدیث ،بر تحریم دلالت می کند چون آلات موسیقی را با شراب وابریشم وزنا که محرمات قطعی به نص واجماع هستند،همراه کرده است.

 و یکی دیگر از ازادله تریم آوازخوانی این سخن الله تعالی است:{ ‏ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ ‏:‏ در ميان مردم كساني هستند كه خريدار سخنان پوچ و ياوه‌اند تا با چنين سخناني ( بندگان خدا را ) جاهلانه از راه خدا منحرف و سرگشته سازند و آن را مسخره كنند . آنان عذاب خوار و رسوا كننده‌اي دارند . ‏لقمان/6}.

ابن کثیردر تفسیر این آیه می گوید: ابن مسعود در باره این سخن الله تعالی{‏ وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ: در ميان مردم كساني هستند كه خريدار سخنان پوچ و ياوه‌اند تا با چنين سخناني ( بندگان خدا را ) جاهلانه از راه خدا منحرف و سرگشته سازند}گقت:به خدا قسم منظور آوازخوانی است.

و ادله دیگری هم وجود دارد که برای اختصار از ذکر آنها خودداری کردیم و می توان درکتاب»إغاثة اللهفان عن مصاید الشیطان»تألیف ابن قیم رحمه الله بر آنها اطلاع پیدا کرد.

و اما دف زدن:

 قول صحیح اینست که در اعیاد وعروسیها برای زنان جایز است به شرطی که  شعرهای همراه آن معنای خوبی داشته باشد و بی ادبانه و محرک غرائز نباشد و فقط برای زنان باشد.

ثانیاً:اگر آواز و سرود بدون آلات موسیقی باشد؛

که دو نوع است.

اول:اینکه زنی برای مردان بخواند که هیچ شکی در تحریم و منعش وجود ندارد همانطور که شریعت زنان را از اذان دادن برای مردان  وتلاوت قرآن درحضورمردان نهی کرده است.اما اگر زنی برای زنان با شعری مناسب درمناسبتهایی مانند عروسی ومانند آن، سرود بخواند جایزاست.

دوم:مرد آواز وسرود بخواند؛که به نوع کلام  بستگی دارد،اگر کلام خوبی باشد که به فضیلتها ی اخلاقی وخیرونیکی دعوت دهد جماعتی از علماء آن را مباح دانسته اند وعده ای دیگر آنرا مکروه دانسته اند مخصوصاً که با مزد باشد وصحیح اینست که شعر وآوازهای سودمند جایزاست البته نباید در آن زیاده روی کرد. و اگر کلام قبیحی باشد که به رذیلتهای اخلاقی دعوت داده وترغیب به منکر کند وزن وشراب ومانند آن را وصف کند دراین صورت حرام است.

و حکم استماع سرود مبنی بر حکم خود سرود است هرکدام ازآنها حرام باشد گوشدادن به آنها هم حرام است وهر کدام مباح باشد گوش دادن به آن مباح است و البته زیاد گوش کردن به آن ناپسند است.

و اینکه شما پایبند نمازهستی وواجبات را انجام داده و از محرمات دوری کنی ان شاء الله به خاطر این اعمال نیک نزد خدا ثواب کسب می کنی و نزد مردم محبوب میشوی اما شایسته تو نیست که از کسانی باشی که به آوازهای حرام گوش می دهند بلکه برای تو بسیار زشت است که این اعمال نیک را انجام می دهی و در عین حال این کار حرام را مرتکب شوی.

ما تو را دعوت می کنیم که این روزنه شر را ببندی .ما در تو خیررا می بینیم و بدان که نیکیها بدیها را پاک می کند.

والله اعلم

منبع:منبرالتوحید والجهاد به نقل از  مرکز فتوی در شبکة الاسلامیه


Responses

  1. برادر محترم ديني سلام
    معازف يعني وسيله لهو اما ازكجا فهميديد كه تمام آلات موسيقي وسيله لهو هستند انچه در مورد حديث شما ست اينكه معازف وسيله قمار هم معني مي شود.و اما من با همان 7 نتي كه مي شناسم هرآهنگي را با تار مي نوازم با دف هم ميتوانم بنوازم.واين منطقي نيست كه ما اسباب و وسايل را نفي كنيم بلكه بايد دنبال نفي نوع آهنگي باشيم كه ميتواند موجبات گمراهي شود تمامي نواهاي طبيعت هم از اين هفت نت بوجود مي آيثد و نواي خوش قران خوانان هم همين طور پس بايد كمي منطقي فكر كنيم راجع به آيه 6 سوره لقمان هم اگر دقت كنيد و ايات مبتدا و منتها را بخوانيد مي بينيد كه ارتباطي با آواز خواني ندارد. بهرحال متاسفم كه شما را من تند انديش تر و كم دقت تر ازبرخي از شيعيان يافتم.

  2. برادر محترم دینی رضا…
    سلام
    اولاً.با ادب باشید وما را با شیعیان مقایسه نکنیدو بر ما لقب تند اندیش مگذارید.الله تعالی می فرماید:ولا تنابزوا بالالقاب
    ثانیاً.معنی معازف را از شرح کتب لغت ومحدثین وعلمای اسلام در طول 14 قرن فهمیدیم.
    ثالثاً.در قبال نصوص قرآن و سنت وقاف باشید.
    رابعاً:اگر نصی از قرآن وسنت وشرح سلف صالح امت دارید ارا ئه کنید و از نتهای موسیقی برایمان داستان سرایی نکنید.
    خامسا»:لطفاً نگاه عاقل اندر سفیه نفرمایید وگمان نکنید فقط شما منطقی هستید وفقط شما معنی این آیات واحادیث را فهمیده اید و صحابه وشاگردان صحابه وشاگرداننشان و ائمه وعلمای اسلام از فهم این آیات واحادیث عاجز بوده اند تا شما الآن معنای قرآن واحادیث را برایمان توضیح دهید.

  3. بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه:
    اما بعد:

    برادر محترم…رضا دیدگاه شما محترم و از لحاظ علم هنر ثابت شده است اما به هیچ عنوان نمی توانید برادرانمان را بدین پاکی و خلوص نیت با آن روبه صفتان شیعه مقایسه نمایید.
    و اما برادر عزیزی که جواب را متحکمانه داده اید شما نیز طبق آیه «و جادلهم بالتی هی احسن» با بقیه برخورد داشته باشید…اگر جواب ما بهترین جواب باشد و به قول معروف «موی لای درزش نرود» باشد ، باز هم حق نداریم طوری حق را جانشین ناحق نماییم که طرف مقابل زده بشود…»دعوت را بر اساس حکمت» آبیاری کنیم…مگر ما «خیر امة اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر «نیستیم؟پس همانطور که خداوند مارا در این آیه امتی مصلح معرفی کرده ، در آیه ی دیگری ما را به حد وسط قرار گرفتن تشویق می کند… ان شا الله خداوند ما را هدایت نماید.
    نوشته ی من جنبه ی انتقادی به همراه سازندگی داشت و هرگز به خود اجازه نمی دهم که به کسی توهین کنم ..علی الخصوص شما برادرام مجاهد.


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: