نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | دسامبر 29, 2009

مظاهر ده گانه ولاء و براء

مظاهر ده گانه

ولاء و براء

مقدمه:

ولاء وبراء، یا دوستی با مؤمنین ودشمنی با کافران(موالات ومعادات به خاطرالله،دوستی با دوستان الله ودشمنی با دشمنان الله) از عقائد مهم واساسی دین اسلام است که امروزه در میان مسلمین بسیار کم رنگ شده است،دراین ورقات با برخی ازمظاهر موالات با مؤمنین وکافرین آشنا می شویم تا از مظاهر موالات با کافرین پرهیز کرده و مظاهر موالات با مؤمنین را عملی کنیم .

برخی از مظاهر موالات کفار

1.تشبه به کفار در شیوه لباس  پوشیدن و سخن گفتن و غیره:

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:»من تشبه بقوم فهو منهم»:هرکس خود را شبیه قومی کند،خود از آنان است.

بنابراین تشبه به کفار در چیزهایی که از ویژگیها و خصوصیات آنهاباشد ؛ در عادات وعبادات ومراسمات واخلاقشان مانند تراشیدن ریش ودرازکردن سبیل و در شکل لباس وخوردن ونوشیدن وغیره،حرام است.

2.اقامت در بلاد آنها و عدم انتقال به دیار مسلمین برای حفظ ایمان ودین:

الله تعالی می فرماید:{ ‏ إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً ‏.‏ إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً ‏.‏ فَأُوْلَئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوّاً غَفُوراً ‏:‏ بيگمان كساني كه فرشتگان ( براي قبض روح در واپسين لحظات زندگي ) به سراغشان مي‌روند و ( مي‌بينند كه به سبب ماندن با كفّار در كفرستان ، و هجرت نكردن به سرزمين ايمان ) بر خود ستم كرده‌اند ، بديشان مي‌گويند : كجا بوده‌ايد ( كه اينك چنين بي‌دين و توشه مرده‌ايد و بدبخت شده‌ايد ؟ عذرخواهان ) گويند : ما بيچارگاني در سرزمين ( كفر ) بوديم ( و چنان كه بايد به انجام دستورات دين نرسيديم ! فرشتگان بديشان ) گويند : مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن ( بتوانيد بار سفر بنديد و به جاي ديگري ) كوچ كنيد ؟ جايگاه آنان دوزخ است ، و چه بد جايگاهي و چه بد سرانجامي ! ‏.‏ مگر بيچارگاني از مردان و زنان و كودكاني كه كاري از آنان ساخته نيست و راه چاره‌اي نمي‌دانند . ‏‏ پس اميد است كه خداوند از آنان درگذرد ( چون قدرت هجرت نداشته‌اند ) و خداوند بس عفوكننده و آمرزنده است . ‏} (نساء/97-99).

3.سفر به بلاد کفار به منظور گردش و تفریح.

4.همکاری با آنها ویاری دادنشان علیه مسلمین ومدح وستایش آنها و دفاع از آنان.(واین مورد از نواقض اسلام وازاسباب ارتداد میباشد..نعوذ بالله.)

5.کمک گرفتن از آنها و اعتماد به آنها و سپردن مناصب ومسئولیتهایی به آنها که حاوی اسرار مسلمین می باشد وآنها را مشاور وهمرازخود گرفتن.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ ‏.‏ هَاأَنتُمْ أُوْلاء تُحِبُّونَهُمْ وَلاَ يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُواْ آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْاْ عَضُّواْ عَلَيْكُمُ الأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُواْ بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ ‏.إِن تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا….: ‏ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! از غير خود محرم اسرار برنگزينيد ، آنان از هرگونه شر و فسادي در حق شما كوتاهي نمي‌كنند . آنان آرزوي رنج و زحمت شما را ( در دل ) دارند ( و پيوسته در انتظار آنند . نشانه‌هاي ) دشمنانگي از دهان آنان آشكار است ، و آنچه در دل دارند بزرگتر است ( از بدسگاليهائي كه ظاهر مي‌سازند ) . ما نشانه‌هائي را ( كه بتوان باآنهادشمن را از دوست باز شناخت ) براي شما بيان كرديم اگر اهل عقل و درايت هستيد . ‏ هان !  ( اي مؤمنان ! ) اين شمائيد كه آنان را ( به خاطر قرابت يا صداقت يا مودّت ) دوست مي‌داريد ، و ايشان شما را ( به خاطر تعصّب ديني خود ) دوست نمي‌دارند ، و شما به همه كتابهاي ( آسماني ) ايمان داريد ( امّا آنان به كتاب آسماني شما ايمان ندارند ) . و وقتي كه با شما برخورد مي‌كنند ( براي گول‌زدنتان ، به دروغ ) مي‌گويند : ايمان آورده‌ايم . امّا هنگامي كه تنها مي‌شويد ، از شدّت خشم بر شما ، سرانگشتان خود را به دندان مي‌گزند ، بگو : با ( درد همين ) خشمي كه داريد ، بميريد ، بيگمان خداوند از آنچه در درون سينه‌ها مي‌گذرد آگاه است . ‏اگر نيكي به شما دست دهد ( و نعمتي همچون پيروزي و غنيمت بهره شما گردد ) ناراحت مي‌شوند ، و اگر به شما بدي برسد ، شادمان مي‌شوند . }(آل عمران/118-120).

امام احمد از ابو موسی اشعری رضی الله عنه روایت می کند که گفت:به عمر رضی الله عنه گفتم:من کاتبی نصرانی دارم ،ایشان گفتند:تو را چه شده است،خدا تو را بکشد،مگراین سخن الله تعالی را نشنیده ای که می فرماید:‏{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ: اي مؤمنان ! يهوديان و مسيحيان را به دوستي نگيريد ( و به طريق اوّلي آنان را به سرپرستي نپذيريد ) . ايشان برخي دوست برخي ديگرند} (مائده/51). چرا موحدی را  کاتب خود نکردی؟گفتم:یا امیرالمؤمنین کتابت او برای من ودین او برای خودش. گفتند:وقتی الله آنها را بی ارزش کرده تو آنهارا محترم نکن،وقتی الله آنها را ذلیل کرده تو آنها را با عزت نکن،وقتی الله آنها را دورکرده تو آنها را نزدیک نکن .

امام احمد ومسلم روایت می کنند که پیامبر صلی الله علیه وسلم به سوی بدر را افتاد،مردی از مشرکین به دنبال ایشان راه افتاد ونزدیک منطقه حره به ایشان رسید وگفت:من میخواهم با تو باشم و غنیمت به دست بیاورم، فرمود:به الله ورسولش ایمان داری؟گفت:نه،فرمود:برگرد،من از مشرک کمک نمی گیرم.

6.روزشماری وتاریخ نگاری با تقویم و تاریخ آنها خصوصاً تاریخی که نماد اعیاد و آیینهای مذهبیشان باشد مانند تاریخ میلادی.

7.مشارکت در اعیادشان یا مساعدت آنها در برگذاری اعیادشان یا تبریک گفتن به آنها به مناسبت اعیادشان یا حضور درمراسمات اعیادشان.

این سخن الله تعالی{وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ: و ( بندگان خداي رحمان ) كسانيند كه بر باطل گواهي نمي‌دهند ،} (فرقان/72). چنین تفسیر شده که:از صفات بندگان واقعی خداوند رحمان اینست که در اعیاد کفار شرکت نمی کنند.

8.مدح و ستایش آنان و زیبا جلوه دادن مدنیت وتمدنشان و تحسین اخلاق ومهاراتشان بدون درنظرگرفتن عقائد باطل ودین فاسدشان.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجاً مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَى ‏:‏ چشم خود را مدوز به نعمتهاي ماديي كه به گروههائي از كافران داده‌ايم . اين نعمتهاي مادي كه زينت زندگي دنيا است ، بديشان داده‌ايم تا آنان را بدان بيازمائيم . داده ( اخروي جاويدان و سرمدي ) پروردگارت بهتر و پايدارتر ( از اين نعمتهاي موقّت و زودگذر جهان فاني ) است . ‏}(طه/131).

و نیز می فرماید:{ وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ : براي ( مبارزه با ) آنان تا آنجا كه مي‌توانيد نيروي ( مادي و معنوي ) آماده سازيد ، {(انفال/60).

9.استعمال نامهای آنها برای نام گذاری.

پیامبرصلی الله علیه وسلم فرموده اند:»خیرالأسماء عبد الله و عبد الرحمن»:بهترین اسمها،عبد الله وعبد الرحمن است.

10.استغفار و طلب رحمت برای آنها.

الله تعالی این کار را حرام کرده است:{ ‏ مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِي قُرْبَى مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ ‏:‏ پيغمبر و مؤمنان را نسزد كه براي مشركان طلب آمرزش كنند ، هرچند كه خويشاوند باشند ، هنگامي كه براي آنان روشن شود كه ( با كفر و شرك از دنيا رفته‌اند ، و ) مشركان اهل دوزخند.} (توبه/113).

برخی از مظاهر موالات مؤمنین

1.هجرت به بلاد مسلمین وترک دیار کافرین.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ فِيمَ كُنتُمْ قَالُواْ كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُواْ فِيهَا فَأُوْلَئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ مَصِيراً ‏.‏ إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلاَ يَهْتَدُونَ سَبِيلاً ‏.‏ فَأُوْلَئِكَ عَسَى اللّهُ أَن يَعْفُوَ عَنْهُمْ وَكَانَ اللّهُ عَفُوّاً غَفُوراً ‏:‏ بيگمان كساني كه فرشتگان ( براي قبض روح در واپسين لحظات زندگي ) به سراغشان مي‌روند و ( مي‌بينند كه به سبب ماندن با كفّار در كفرستان ، و هجرت نكردن به سرزمين ايمان ) بر خود ستم كرده‌اند ، بديشان مي‌گويند : كجا بوده‌ايد ( كه اينك چنين بي‌دين و توشه مرده‌ايد و بدبخت شده‌ايد ؟ عذرخواهان ) گويند : ما بيچارگاني در سرزمين ( كفر ) بوديم ( و چنان كه بايد به انجام دستورات دين نرسيديم ! فرشتگان بديشان ) گويند : مگر زمين خدا وسيع نبود تا در آن ( بتوانيد بار سفر بنديد و به جاي ديگري ) كوچ كنيد ؟ جايگاه آنان دوزخ است ، و چه بد جايگاهي و چه بد سرانجامي ! ‏.‏ مگر بيچارگاني از مردان و زنان و كودكاني كه كاري از آنان ساخته نيست و راه چاره‌اي نمي‌دانند . ‏‏ پس اميد است كه خداوند از آنان درگذرد ( چون قدرت هجرت نداشته‌اند ) و خداوند بس عفوكننده و آمرزنده است . ‏} (نساء/97-99).

2.یاری رساندن به مسلمین و همکاری با آنان با جان و مال و زبان در احتیاجات دینی و دنیویشان.

الله تعالی می فرماید:{ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ: مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند.}(توبه /71).

و نیزمی فرماید:{ وَإِنِ اسْتَنصَرُوكُمْ فِي الدِّينِ فَعَلَيْكُمُ النَّصْرُ إِلاَّ عَلَى قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ: اگر ( چنين مؤمنان غيرمهاجري از دست ظلم و جور ديگران ) به سبب دينشان از شما كمك و ياري خواستند ، كمك و ياري بر شما واجب است ، مگر زماني كه مخالفان آنان گروهي باشند كه ميان شما و ايشان پيمان ( ترك مخاصمه ) باشد.}(انفال/72).

3. همدردی با آنان در دردها و هم دلی با آنها در شادی هایشان.

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید:»مثل المسلمین فی توادهم وتعاطفهم وتراحمهم کالجسد الواحد إذا اشتکی منه عضو تداعی له سائر الجسد بالسهر والحمی»:مثال مسلمین در دوستیها و همدردیها و مهر ورزیهایشان با یکدیگر مانند یک جسد واحد است که هر گاه عضوی از ان دچار ناراحتی می شود سایر اعضای جسد نیز با بیداری کشیدن و تب با آن عضو  همراه می شوند.

و نیزمی فرماید:»المؤمن للمؤمن کالبنیان یشد بعضه بعضا -وشبک بین اصابعه صلی الله علیه وسلم-«.:مؤمن برای مؤمن مانند ستونی است  که بخشهای مختلف آن همدیگر را تقویت می کنند –وپیامبر صلی الله علیه وسلم انگشتانش را درهم فرو رفت-.

4.خیرخواهی برای آنها و دوست داشتن خیر برای آنان و عدم به کار گیری فریب درمورد آنها.

پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند:»لا یؤمن احدکم حتی یحب لاخیه ما یحب لنفسه»هیچ کسی مؤمن نمی شود مگر اینکه هرآنچه برای خود می پسندد برای برادرش هم بپسندد.

و نیز می فرماید:»المسلم اخو المسلم لا یحقره ولا یخذله ولا یسلمه،بحسب امرئ من الشر ان یحقرهم اخاه المسلم،کل المسلم علی المسلم حرام دمه وماله وعرضه»:مسلمان برادر مسلمان است او را تحقیرنمی کند واو را تنها نمی گذارد واو را تسلیم نمیکند،برای شربودن کسی، کافی است که برادر مسلمانش را تحقیرکند،(تعرض به)همه چیزمسلمان بر مسلمان حرام است،خون و مال وآبرویش.

و نیز می فرماید:»لا تباغضوا ولا تدابروا ولا تناجشوا ولا بیع بعضهم علی بیع بعض،وکونوا عبادالله اخوانا»:با همدیگر بغض نداشته باشید وبه هم پشت نکنید و تناجش نکنید(هنگام انجام معامله ای با پیشنهاد دروغین قیمت بیشتر به فروشنده-درحالی که قصد خرید ندارد-،خریدار را به پرداخت قیمت بیشتر وادار کند) و بر معامله یکدیگر معامله نکنید و برادروار بندگان الله باشید.

5.احترام  وارج نهادن به آنان  وعدم خرده گیری و عیب جویی از آنان.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْراً مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْراً مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ‏. ‏ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضاً أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ‏: ‏ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! نبايد گروهي از مردان شما گروه ديگري را استهزاء كنند ، شايد آنان بهتر از اينان باشند ، و نبايد زناني زنان ديگري را استهزاء كنند ، زيرا چه‌بسا آنان از اينان خوبتر باشند ، و همديگر را طعنه نزنيد و مورد عيبجوئي قرار ندهيد ، و يكديگر را با القاب زشت و ناپسند مخوانيد و مناميد .  ( براي مسلمان ) چه بد است ، بعد از ايمان آوردن ، سخنان ناگوار و گناه‌آلود ( دالّ بر تمسخر ، و طعنه زدن و عيبجوئي كردن ، و به القاب بد خواندن ) گفتن و بر زبان راندن ! كساني كه ( از چنين اعمالي و اقوالي ) دست برندارند و توبه نكنند ، ايشان ستمگرند ( و با سخنان نيشدار ، و با خرده‌گيريها ، و ملقب گرداندن مردم به القاب زشت و توهين‌آميز ، به ديگران ظلم مي‌كنند ) . ‏ ‏ اي كساني كه ايمان آورده‌ايد ! از بسياري از گمانها بپرهيزيد ، كه برخي از گمانها گناه است ، و جاسوسي و پرده‌دري نكنيد ، و يكي از ديگري غيبت ننمايد ؛ آيا هيچ يك از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ به يقين همه شما از مرده‌خواري بدتان مي‌آيد ( و از آن بيزاريد ، غيبت نيز چنين است و از آن بپرهيزيد و ) از خدا پروا كنيد ، بي‌گمان خداوند بس توبه‌پذير و مهربان است . ‏}(حجرات/11-12).

6.اینکه درهر حالتی؛سختی وآسانی وخشونت ورفاه با آنها همراهی کند.

برخلاف اهل نفاق که در حالت آسانی ورفاه با مؤمنین همراهی کرده و در حالت سختی وخشونت آنها را تنها می گذارند.

الله تعالی می فرماید:{ الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِن كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِّنَ اللّهِ قَالُواْ أَلَمْ نَكُن مَّعَكُمْ وَإِن كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُواْ أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُم مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ: چه وقت به بلايا و مصائب گرفتار آئيد ) . پس اگر پيروزي و فتحي از سوي خدا نصيب شما گرديد ، مي‌گويند : مگر جز اين است كه ما با شما بوده و از جماعت شمائيم‌ ؟  ( لذا ما هم در غنيمت و دستاورد جنگ سهيم هستيم و بهره ما را بپردازيد ! )  ؛ و اگر سهمي ( از پيروزي ) نصيب كافران گرديد ، مي‌گويند : مگر ما نبوديم كه مي‌توانستيم ( همراه مؤمنان با شما بجنگيم و ) بر شما چيره شويم و دست شما را از سر مؤمنان كوتاه كنيم‌ ؟}(نساء/141).

7.دیدار با آنها و دوست داشتن ملاقات با آنان وجمع شدن دور هم.

ودرحدیث قدسی وارد شده است:{(وجبت محبتی للمتزاورین فیّ):محبت من برای کسانی که به خاطر من یکدیگر را ملاقات می کنند،واجب گشته است.}و در حدیث دیگری آمده است که :مردی خواست که برادر ایمانی اش را دیدار کند،الله در راه او فرشته ای قرار داد .فرشته از او پرسید،کجا می روی؟گفت:می خواهم برادر ایمانی ام را ملاقات کنم،گفت:آیا تو نزد او نعمتی داری؟گفت:نه،الا اینکه من او را به خاطرالله دوست دارم،گفت:من رسول خداوند به سوی تو هستم تا به تو خبر دهم الله تو را دوست دارد همانطورکه تو آن برادر را به خاطر او دوست داری.

8.احترام به حقوق آنها.

برمعامله آنهامعامله نکند و بر فروش آنها نفروشد و بر خواستگاری آنها خواستگاری نکند و برای اعمال مباحی که انجام داده اند به آنها تعرض نکند.

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:»الا لا یبع الرجل علی بیع اخیه ولا یخطب علی خطبته»:هیچ کس بر معامله برادرش معامله نکند(یعنی وقتی او جنسی را معامله می کند او با پیشنهاد قیمت مناسبتر، معامله را از آن خود نکند)و برخواستگاری برادرش خواستگاری نکند(یعنی اینکه وقتی برادرش به خواستگاری دختری رفته  باشد او نباید به خواستگاری اش برود).

9.نرمی با ضعفایشان.

همانطور که پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:»لیس منا من لم یوقر کبیرنا ویرحم صغیرنا»:از ما نیست کسی که بزرگان ما را احترام نکند وبه کوچکترانمان مهربانی نکند. ونیز می فرماید:هل تنصرون و ترزقون الا بضعفائکم»:آیا جزبه خاطر ضعفایتان نصرت و رزق داده می شوید.

والله تعالی می فرماید:{ وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا: با كساني باش كه صبحگاهان و شامگاهان خداي خود را مي‌پرستند و به فرياد مي‌خوانند ،  ( و تنها رضاي ) ذات او را مي‌طلبند ، و چشمانت از ايشان ( به سوي ثروتمندان و قدرتمندان مستكبر ) براي جستن زينت حيات دنيوي برنگردد ،}(کهف/28)

10.دعا واستغفار برای آنها.

الله تعالی می فرماید:{ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ: براي گناهان خود و مردان و زنان مؤمن آمرزش بخواه.}(محمد/19).

اقتباس از:کتاب الولاء والبراء فی الاسلام نوشته شیخ صالح فوزان الفوزان


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: