نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | دسامبر 29, 2009

سؤال وجواب: آیا در صحیحین احادیث ضعیف وجود دارد؟

سؤال وجواب

آیا در صحیحین احادیث ضعیف وجود دارد؟

السلام علیکم

آیا در صحیح بخاری وصحیح مسلم بنابر ادعای شیعه واباضیه،  احادیث ضعیف وجود دارد؟

سؤال از:ابوقتاده العمانی

*       *         *

جواب از:هیئت شرعی در منبر التوحید والجهاد

وعلیکم السلام ورحمةالله وبرکاته

برادر سؤال کننده…

تمامی احادیث صحیحین،بالکل صحیح هستند،به طوری که بعضی از اهل علم گفته اند:اگر مردی بگوید:زنم طلاق باشد اگردر صحیحین حدیث ضعیفی وجود داشته باشد،زنش طلاق نمی شود،یا اگر قسم بخورد به شرط طلاق که هر حدیثی در صحیحین به پیامبر صلی الله علیه وسلم نسبت داده شده حقیقتاً پیامبر صلی الله عیه وسلم آن را گفته است ،سوگندش صحیح است و عقوبتی از این قسم بر او لازم نمی آید؛چون این سخن حق وصدق می باشد و امت اسلام برمقبولیت صحیحین اجماع کرده اند.

و این به نسبت احادیثی است که با اسناد متصل تخریج شده وبا صیغه های روایی معروف وارد شده است اما احادیث معلق حکم خاص خود را دارند چراکه به غیر شرط هستند.

گفتنی است در صحیحین احادیث انگشت شماری وجود دارد که نقد شده اند والبته بیشتر این نقدها واعتراضها،وارد نیستند،چرا که هر ایرادی مؤثرنبوده و لطمه ای به صحت احادیث وارد نمی آورد.

مثلاً به انتقادات امام دارالقطنی نباید استدلال کرد چون اهل علم انتقادات او را بررسی کرده وثابت کرده اند که حق با صاحبان صحیحین می باشد.

فربری از بخاری روایت می کند که گفت:»هیچ حدیثی را درکتاب صحیح وارد نکردم مگربعد از اینکه استخاره کرده وبه صحتش یقین پیدا کردم.

و مکی بن عبدان می گوید:ازمسلم بن حجاج شنیدم که می گفت:این کتابم را به ابو زرعه رازی عرضه کردم و به هر حدیثی اشاره کرده که نقصی دارد آن حدیث را ترک کردم.

حافظ ابن حجرعسقلانی می گوید:هنگامی که دانستیم که امام بخاری و امام مسلم هیچ حدیثی را تخریج نکرده اند مگراینکه بی نقص بوده ویا نقصی متوجه آن بوده ولی آن نقیصه درنظر آنها در صحت حدیث مؤثرنبوده است، سخن هرکس که بر آن دو کتاب انتقادی کرده با تصحیح آن دو امام درتعارض است وهیچ تردیدی نیست که آن دو دراین علم برغیر خود مقدم ترند(وسخن آن دو معتبر تراست)،درنتیجه هراعتراضی من حیث المجموع ،غیر قابل قبول است.(هدی الساری).

اما درمورد انتقادات شیعه واباضیه(فرقه ای ازخوارج)؛عربهاضرب المثل خوبی دارند که :»هرکس خانه شیشه ای دارد،به دیگران سنگ پرانی نکند».شیعه دینش را بر اساسی سست تر ازخانه عنکبوت بنانهاده،واباضیه منهجش را بر اساسی مانند خانه عنکبوت ساخته است!.

صحیح ترین کتابهادرنظرشیعه»الکافی» است که محمد تیجانی رافضی درباره آن می گوید:کتاب کافی با وجود اینکه مؤلفش محمد بن یعقوب کلینی شأن ومنزلت بزرگی دارد ودر علم حدیث متبحر بوده است اما علمای شیعه هیچگاه نگفته اندکه همه احادیث آن صحیح است بلکه بعضی ازعلماء بیشتر از نصف این کتاب را دورانداخته اند وبه عدم صحتش معتقدند.(کتاب الشیعة هم اهل السنة-اهلسنت واقعی!-ص245).

و اصح کتب درنظر اباضیه «مسند ربیع» می باشد که به آن «الجامع الصغیر»گفته می شود: کتابی است که مورد اعتماد واستناد نیست وهیچ اصل مخطوط مورد اعتمادی ندارد واباضیه هیچ اسناد متصلی برای این کتاب دردست ندارند،به عکس کتب اهل سنت که با اسانید متصل روایت شده است،مؤلف این کتاب هم ربیع بن حبیب الفراهیدی است که مجهول بوده و حکم روایت مجهول هم معلوم است! والله اعلم.

جواب از:عضو هیئت شرعی؛

شیخ ابوهمام بکربن عبدالعزیز الأثری

منبع:منبرالتوحید والجهاد


Responses

  1. سلام العليكم
    در كتاب نشانه هاي قيامت يوسف الوابل به دو حديث برخورد كرديم كه گنگ است يكي اين حديث است مسلم و ترمذي از ابوهريره روايت مي‌کنند او گفت: پيامبر -صلى الله عليه وسلم- فرمود: «ثلاث إذا أخرجن لا ينفع نفساً إيمانها لم تکن آمنت من قبل أو کسبت في إيمانها خيراً: طلوع الشمس من مغربها والدجال ودابة ‌الأرض»[1].

    «سه چيز اگر ظاهر شدند ايمان‌آوردن کسي که قبلاً ايمان نداشته است يا از ايمانش اجري کسب نکرده است ديگر سودي ندارد: طلوع خورشيد از مغرب، دجال، دابه‌الارض».

    و دوم اين حديث است كه پيامبر -صلى الله عليه وسلم- مي‌فرمايد: «لا تنقطع الهجرة ما تقّبلت التوبة ولا تزال التوبة مقبولة حتى تطلع الشمس من المغرب، فإذا طلعت، طبع على کل قلب بما فيه، وکفى الناس العمل»[2]. «تا وقتي که توبه پذيرفته شود هجرت قطع نمي‌گردد. و توبه پذيرفته مي‌شود تا وقتي که خورشيد از مغرب طلوع کند، وقتي کرد، هر آنچه در قلب‌هاست مهر و موم مي‌شود و تنها عمل بدرد انسان مي‌خورد.
    در حالي كه مشهور اين است كه در توبه فقط با طلوع خورشيد ازمغرب بسته ميشود ودر حديث اول دجال و دابه الارض به آن اضافه شده است ايا اين دو حديث مويد اين نيست كه هر سه نشانه هم زمان رخ مي دهد اگر اين گونه نيست ترتيب ظاهر شدنشان چگونه است و اين دو حديث جگونه با هم جمع ميشوند
    جزاكم الله

    [1]) «صحیح مسلم» کتاب الإيمان باب زمن الذی لایقبل فیه الإيمان (2/195 – با شرح نووی) و «جامع ترمذی» (8/449 – با شرح تحفة الاحودنی).

    [2]) «مسند احمد» (3/133-134) (حدیث 1671) تحقیق احمد شاکر او می‌گوید: اسناد حدیث صحیح است. ابن کثیر می‌گوید «اسناد حدیث خوب و قوی است» «النهاية / الفتن الملاحم» (1/170) هیثمی می‌گوید: «رجال روایت احمد موثوق به هستند «مجمع الزوائد» (5/251).

  2. برادر عزيزم حبيب و برداران موحد ديگر
    من از طرف خودم جواب مي دهم و اين را به عنوان يك بيننده وبلاگ مي گويم
    رسول الله صلي الله عليه وسلم در باره اشراط ساعه(كبري) مي فرمايدوقتي كه اولي حادث شود مانند آنكه بند تسبيحي را پاره كني دانه هاي تسبيح به دنبال همديگر مي آيند كه زمان كل اين حوادث 7 سال بيشتر نيست.كه با ظهور دجال شروع شده و با طلوع خورشيد از مغرب كه روز جمعه و روز رستاخيز است پايان مي پذيرد.واينكه شما مي فزماييد آيا اين دو حديث مؤييد يكديگرند يا نه من به خدمت حديث دوم رسيده اما حديث اول را نديده ام و كتاب فوق را هم دارم.
    إن شاء الله دوباره آنرا مطالعه مي كنم
    بنده قصد جواب دادن ندارم فقط توضيحاتي تكميلي دادم از برادر مسئول وبلاگ مي خواهم كه جواب شما را بدهد.
    وسلام عليكم


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: