نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | دسامبر 17, 2009

آشنایی با جهاد در اسلام

آشنایی با جهاد دراسلام

محمد مسعود ازهر

ترجمه : ابو عبدالله مصلحی

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه ی مترجم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله و کفی و سلام علی عباده الذین اصطفی

عزت و ذلت دو گزینه متفاوت هستند . پیروان همه ی ادیان جهان و مکاتب فکری دوست دارند برای خود واژه ی اول را انتخاب کنند. اما در شیوه و راههای حصول این گزینش ، تفکر هر دین و مکتبی با ادیان و مکاتب دیگر فرق می کند. شرع مقدس اسلام برای بدست آوردن این گزینه ، راه «جهاد» را برگزیده است. خداوند متعال عزت و سربلندی مسلمانان را در «جهاد»و ذلت و خواری را ذر ترک آن  قرارداده است. از زمانی که «جهاد» در شریعت مقدس اسلام مشروع گردید ، زندگی پر افتخار و سراسر عزت و سربلندی از آن مسلمانان گشت و فصل جدیدی از زندگی برای آنان آغاز گردید. کفر جهانی- یهود و نصاری – که ذلت خود را در مشروعیت «جهاد» در اسلام و ادامه راه اسلاف توسط مسلمانان می دید، با تمام نیرو و امکانات وارد صحنه شد تا «جهاد» را که تا سیزده قرن محبوب ترین کلمه ی مسلمانان بود و در طول این مدت مسلمانان در مورد آن وحدت کلمه داشتند و حتی دو رای متفاوت در امت اسلامی در مورد آن پیدا نشده بود، نابود و از اذهان مسلمانان محو سازد و در این راستا به موفقیت هایی هم دست یافت. تا زمانی که مسلمانان این فریضه را با چنگ و دندان زنده نگه داشته بودند، از یهود و نصاری باج می گرفتند، اما وقتی که این فریضه را به فراموشی سپردند، به یهود و نصاری باج می دهند که نمونه ی اسف بار و کمر شکن این باج، از دست رفتن حاکمیت کامل بر قدس عزیز، آن قبله ی نخستین رسول الله (صلی الله علیه وسلم) به طرزی غمناک و به حاشیه راندن مسلمانان عراق و افغانستان از فضای سیاسی آن دو مملکت بزرگ و تجاوز به ناموس و دین مسلمانان در سرتاسر جهان و به غارت بردن ثروت و دارایی کشورهای اسلامی است. این کلمه ی عزت آفرین حتی با توجه به چهارصد و پنجاه آیه ی قرآنی و احادیث متعدد رسول الله(صلی الله علیه وسلم) در بین طبقه ی خواص هم غریب است و جای آن را شعارها و راهپیمایی های تو خالی و سرگرم کننده که از غرب به ارمغان آورده شده، پر نموده است. فالی الله المشتکی !

رساله ی حاضر که در پیش رویتان قرار دارد، نوشته ی یکی از علمای محقق و مبارز پاکستان، حضرت مولانا محمد مسعود ازهر میباشد. در این رساله نویسنده ی محترم «جهاد» را با اسلوبی جذاب و ساده به صورت پرسش و پاسخ توضیح داده که این روش برای کسانی که در مورد «جهاد» اطلاعات کافی ندارند، بسیار مفید می باشد.حتی با توجه به اهمیت موضوع، این رساله در برخی از مدارس دینی پاکستان جزو برنامه ی درسی آنان نیز بوده است.

از خداوند متعال مسألت دارم که ترجمه ی این اثر گرانبها را ذخیره ی آخرت این حقیر قرار داده و به آن شرف قبولیت بخشد . و ما ذالک علی الله بعزیز .

ابو عبدالله مصلحی

ایران ، بلوچستان

3/ربیع الثانی/1430 ه ق .

پرسش (1): معنی «جهاد» چیست ؟

پاسخ : «جهاد» یعنی با کوشش و جدیت تمام و مسلحانه با کفار جنگیدن یا معاونت و همکاری  با جنگجویان در راه خداوند متعال در تمام موارد ضروری و لازم برای سربلندی دین الله رب العزة و حفاظت مسلمانان مظلوم.باید این جنگ با کافرانی صورت گیرد که دعوت اسلامی به آنها رسیده و آنان دعوت را نپذیرفته اند یا با کسانی که به مسلمانان حمله آورده اند. این جنگیدن «جهاد» نام دارد. (اطاعت امیر جماعت جهادی در هر شعبه جنگ با کفار «جهاد» به شمار می رود.)

پرسش(2) : حکم «جهاد» در چه زمانی نازل شده است ؟

پاسخ : حکم« جهاد » در مدینه ی منوره در سال دوم هجری نازل شده است.

پرسش (3):اولین آیه ای که در مورد «جهاد» نازل شده کدام است ؟

پاسخ : اولین آیه در مورد جهاد این آیه ی سوره ی حج است:

{‏ أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ.حج/39 ‏}

ترجمه: اجازه ( دفاع از خود ) به كساني داده مي‌شود كه به آنان جنگ ( تحميل ) مي‌گردد ، چرا كه بديشان ستم رفته است ( و آنان مدّتهاي طولاني در برابر ظلم ظالمان شكيبائي ورزيده‌اند و خون دل خورده‌اند ) و خداوند توانا است بر اين كه ايشان را پيروز كند .

پرسش (4): به چه جهادی «غزوه» می گویند ؟

پاسخ: به جهادی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) شخصا شرکت جسته اند، غزوه می گویند.

پرسش (5): چه جهادی را «سریه» می گویند؟

پاسخ: لشکری که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) در زمان خودش برای جهاد اعزام نموده و خود در آن شرکت نکرده، به این معرکه ها سریه می گویند.

پرسش (6): تعداد غزوات چند تا هستند؟

پاسخ: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و سلم) در 27 جنگ شرکت کرده و بنابراین تعداد کل غزوات 27 می باشد. در بعضی روایات کمتر ودر بعضی بیشتر ذکر شده است.

پرسش (7): تعداد سریه ها در زمان پیامبرخدا (صلی الله علیه و سلم) چند بوده اند؟

پاسخ: در زمان پیامبرخدا (صلی الله علیه و سلم) 56 سریه به وقوع پیوسته است. روایات دیگری هم در این مورد وجود دارد.

پرسش(8): حکم «جهاد» چیست؟

پاسخ: یکی ازفرایض اسلام و از مهمترین عبادات است.

پرسش(9): حکمت «جهاد» چیست؟

پاسخ: الله تعالی در قرآن مجید حکمت «جهاد»را چنین بیان کرده است: اگر «جهاد» نباشد، بر روی زمین فساد برپا خواهد شد و عبادتگاه ها منهدم کرده می شوند و اگر بوسیله ی جهاد افراد ظالم و سرکش نابود نشوند، فتنه و فساد روی زمین را فرا خواهد گرفت و کفار سرکش عبادتگاههای مسلمانان را منهدم می سازند و مسلمانان را از بین خواهند برد. به وسیله ی جهاد تمام فتنه ها سرکوب خواهند شد. امنیت، آرامش، عدل و انصاف گسترش می یابد و نظام الهی و دین الله سربلند و غالب خواهد شد.

پرسش(10): آیا قبل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و سلم) دیگر انبیاء علیهم السلام «جهاد» کرده اند؟

پاسخ: بلی، قبل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و سلم) چندین پیامبر دیگر «جهاد» کرده اند و پیروان آنان با همراهی آنان از جهاد بهره گرفته اند.

پرسش(11): کدام پیامبر بود که در زمان کودکی اش یک پادشاه کافر ظالم را به قتل رساند؟

پاسخ: آن پیامبر حضرت داوود علیه السلام بود که در زمان کودکی اش پادشاه کافر ظالم جالوت را به قتل رساند.

پرسش(12): کدام پیامبر بود که قوم خود را به طرف جهاد دعوت می کرد، اما آنان سرپیچی کردند؟

پاسخ: حضرت موسی حکم خداوندی «جهاد» را برای قوم خود بیان کرد اما آنان گفتند : تو و پروردگارت بجنگید ما اینجا نشسته ایم !

پرسش(13): کدام پیامبر بود که نیت کرده بود  اگر خداوند متعال به او صد فرزند عطاء کند آنان را مجاهد می سازد؟

پاسخ: آن پیامبر حضرت سلیمان علیه السلام بود.

پرسش(14): در کدام آیه ی قرآن کریم حکم «جهاد» اعلان شده است ؟

پاسخ: آن آیه در سوره بقره جزء دوم قرار دارد و این است:

{‏ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ ‏.بقره/216}

ترجمه : جنگ بر شما واجب گشته است ، و حال آن كه ( بنابه سرشت انساني ) از آن بيزاريد ، ليكن چه بسا چيزي را دوست نمي‌داريد و آن چيز براي شما نيك باشد ، و چه بسا چيزي را دوست داشته باشيد و آن چيز براي شما بد باشد ، و خدا ( به رموز كارها آشنا است و از جمله مصلحت شما را ) مي‌داند و شما ( از اسرار امور بي‌خبريد و مصلحت خود را چنان كه شايد و بايد ) نمي‌دانيد .

پرسش (15): معنی قتال چیست؟

پاسخ: قتال یعنی جنگ با دشمنان در راه خداوند متعال برای اعلای کلمه و دین الله تعالی.

پرسش(16): «جهاد» رحمت است یا فساد؟

پاسخ: «جهاد» رحمتی بسیار بزرگ از طرف الله تعالی برای همه ی انسانهاست.

پرسش(17): « جهاد» برای مسلمانان چگونه موجب رحمت است؟

پاسخ: بوسیله ی «جهاد» محبت و قرب الهی نصیب مسلمانان می گردد.و نعمتهای زیادی که الله تعالی وعده فرموده، به مجاهدان خواهد رسید. همچنین بوسیله ی جهاد خلافت بر روی زمین نصیب مسلمانان خواهد شد و اموال غنیمت از سوی کافران به مسلمانان خواهد رسید که وضعیت معیشتی آنها بهتر خواهد شد.

پرسش(18): «جهاد» برای کفار چگونه رحمت است؟

پاسخ: «جهاد» برای کافران از این جهت رحمت است که چه بسا به وسیله ی جهاد آنان از ظلمت کفر نجات پیدا می کنند و از دست مسلمانان شکست بخورند و از تمرد خود باز می آیند و بزرگی خداوند متعال را قبول می کنند و بسا اوقات به خاطر زندگی کردن در زیر سایه مسلمانان محبت اسلام در دل آنان پیدا شود و مشرف به اسلام می گردند. و همچنین کافران به برکت «جهاد» از نظام ظالمانه خویش رهایی حاصل می کنند و در زیر سایه عدل و انصاف حکومت اسلامی با سکون و اطمینان زندگی به سر می برند.

پرسش (19): قبل از جهاد چه چیزی لازم است؟

پاسخ: قبل از جهاد آموزش جهاد و آمادگی نظامی بسیار لازم است. در قرآن مجید الله رب العزه مسلمانان را دستور آمادگی برای جهاد داده است.

پرسش (20): «اعداد» به چه معنی است؟

پاسخ: اعداد(آمادگی برای «جهاد») یعنی ساختن و فراهم آوردن اسلحه و یاد گرفتن کاربرد آن و آمادگی بدنی و یاد گرفتن فنون و تاکتیک های جنگی و ابزار و آلات جنگی و پرورش دادن اسب برای جهاد و مطابق هر زمان فراهم ساختن اسلحه ای که کفار مرعوب شده علیه مسلمانان دست به توطئه نزنند.

پرسش(21): آیا برای آمادگی «جهاد» هم ثواب میرسد؟

پاسخ: از طرف خداوند متعال برای آمادگی به «جهاد» اجر زیادی به مسلمانان می رسد. تا جایی که اگر فردی به نیت «جهاد» اسبی را پرورش دهد، به میزان راه رفتن اسب و پس افکنده و ادرار آن اسب در روز قیامت برای مالک آن ثواب میرسد هر چیزی که به قصد آمادگی جهاد نگهداری شود همین حکم را دارد.

پرسش(22): دعوت جهاد چه اهمیتی دارد ؟

پاسخ: الله تعالی به پیامبر خود حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) دستور داده که جهاد کن و ایمان داران را هم بر این کار تشویق کن، از آنجایی که جهاد کاری مشکل است، نفس و شیطان انسان را از این عمل بزرگ باز می دارند. بنابراین برای جهاد خوب باید دعوت داد تا این جذبه و احساس در دعوت دهندگان و شنوندگان زنده شود.

پرسش(23): مسلمانی که «جهاد» می کند و به دست دشمن کشته میشود، به او چه می گویند؟

پاسخ: هر مسلمانی که جهاد می کند و از دست دشمن کشته می شود به او «شهید» می گویند.

پرسش(24): «شهید» چه فضیلتی دارد؟

پاسخ: الله تعالی در قرآن مجید می فرماید: شهیدان را مرده نگویید، بلکه آنها زنده اند. در حدیث شریف آمده که الله تعالی شش نعمت به شهید عطا می کند 1- هنگام ریختن اولین قطره ی خونش، تمام گناهانش بخشیده می شود و منزل و جایگاه بهشتی اش را به او نشان می دهند. 2- از عذاب قبر محفوظ می ماند. 3- از هول و هراس بزرگ روز قیامت در امان خواهد بود. 4- بر سرش تاج عزت نهاده می شود، تاجی که یکی از یاقوتهای آن از دنیا و آنچه که در آن است، بهتر است. 5- هفتاد و دو زن بهشتی که چشمانی بزگ و گشاده دارند به عقد او در خواهند آمد. 6- برای هفتاد نفر از خویشانش شفاعت خواهد کرد.

پرسش(25): آرزوی شهادت چطور است؟

پاسخ: هر مسلمانی باید آرزوی شهادت نماید و برای آن به درگاه خداوند متعال دعا کند. پیامبر خدا (صلی الله علیه و سلم) آرزوی بار بار شهید شدن در راه الله تعالی را کرده است.

پرسش(26): مسلمانی که در جهاد شهید نشد به او چه می گویند؟

پاسخ: عموما او را غازی می گویند. هر کسی که «جهاد» می کندبه وی غازی می گویند، ولی عموما این واژه بر کسی اطلاق می شود که پس از «جهاد» کردن در میدان «جهاد» زنده برمی گردد و شهید نمی شود.

پرسش(27): مالی که مسلمانان در میدان «جهاد» از کافران به دست می آورند، به آن چه می گویند؟

پاسخ: به آن مال غنیمت گفته می شود.

پرسش(28): مال غنیمت چه مالی است؟

پاسخ: مال غنیمت مالی بسیار پاکیزه است، الله تعالی بر پیامبرش حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم) همین مال را پسند نموده و پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) در مدینه ی منوره از مال غنیمت استفاده نموده است و فرمود: برای مسلمان پاکیزه ترین مال، مال غنیمت است.

پرسش(29): فرق میان مال غنیمت و مال فیء چیست؟

پاسخ: مالی که پس از نبرد با دشمنان به دست آید آن را مال غنیمت می نامند و اگر در میدان «جهاد» کافران در مقابله با مسلمانان بدون جنگ اسلحه را بزمین گذاشته تسلیم شوند، مالی که ازآنان به دست میآید، مال فیء گفته می شود.

پرسش(30): مسلمانان در میدان «جهاد» چگونه برزمند؟

پاسخ: دستور خداوند متعال است: ای ایمان داران هنگامی که با کافران می جنگید باثبات قدم بجنگید و برای ثابت قدم ماندن ، الله تعالی را بسیار یاد کنید.

بنابراین در «جهاد» با ثبات قدمی مستحکم باید جنگید و در این لحظات الله تعالی را بسیار باید ذکر کرد؛ چون از ذکر الله توانمندی نصیب می گردد و خوف دشمن از دل بیرون می رود.

پرسش(31): آیا فرار از میدان «جهاد» جایز است؟

پاسخ: در میدان «جهاد» به دشمن پشت کردن (فرار کردن) گناهی بزرگ است. در قرآن مجید آمده کسی که در میدان «جهاد» فرار کند مورد خشم و غضب الله تعالی قرار می گیرد. البته اگر پشت گرداندن به عنوان تاکتیک و مصلحت جنگی باشد که می خواهد به لشکر اسلام بپیوندد یا دوباره از پشت به دشمن ضربه وارد کند، اشکال ندارد و با این کار گنهکار نمی شود.

پرسش(32): در زمان رسول الله (صلی الله علیه وسلم) چند صحابه شهید شده است؟

پاسخ: در زمان پیامبر خدا (صلی الله علیه و سلم) از صحابه ی کرام (رضوان الله علیهم) 259 نفر شهید شده است.

پرسش(33): در زمان پیامبر خدا (صلی الله علیه و سلم) در میدان «جهاد» چه تعداد کافر کشته شده است؟

پاسخ: در زمان پیامبر خدا (صلی الله علیه و سلم) در «جهاد» 759 کافر کشته شده است.

پرسش(34): رباط به چه می گویند؟

پاسخ: نگهبانی مرزهای اسلامی یا حفاظت از لشکر مسلمانان را رباط می گویند.

پرسش(35): فضیلت رباط چیست؟

پاسخ: رباط عملی بسیار پر فضیلت است الله تعالی در قرآن مجید به آن حکم کرده است و پیامبر اسلام (صلی الله علیه و سلم) فضیلت بیشمار برای آن بیان فرموده است. مجاهدی که عمل رباط را انجام می دهد، ثواب اعمال تمام کسانی که پشت سر او مانده اند، به او می رسد. و آتش دوزخ به چشمانی که در نگهبانی برای جهاد بیدار بوده اند، نمی رسد. نگهبانی یک روز از دنیا و ما فیها بهتر است.

پرسش(36): یک نام پیامبر خدا (صلی الله علیه و سلم) نبی السیف است.معنی آن چیست؟

پاسخ: نبی السیف یعنی پیامبر شمشیر.

پرسش(37): چرا پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) را نبی السیف می گویند؟

پاسخ: پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمود: « الله تعالی مرا همراه به شمشیر فرستاده است » چون پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) به وسیله ی شمشیر کافران سرکش را از بین برده و با این کار مردمان فرصت و امکان نزدیک شدن به اسلام پیدا کرده اند و برای جامعه ی بشریت امنیت و سکون مهیا گشته است. به همین جهت پیامبر گرامی (صلی الله علیه وسلم) را نبی شمشیر می گویند. منظور از شمشیر «جهاد» است. یعنی «پیامبر جهاد». الله تعالی به پیامبرش توانایی جهاد را عطاء فرمود تا احدی توان مقابله با دعوت ایشان را نداشته باشد.

پرسش(38): پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «من نبی الملاحم هستم» معنی آن چیست؟

پاسخ:  نبی الملاحم به معنی پیامبر جنگها، ملحمه به جنگهای بزرگ و زیاد می گویند. پیامبر را به این خاطر پیامبر جنگها می گویند که در زمان ایشان چنان «جهاد» شده که قبل از آن نشده بود. و این «جهاد» در امت او تا قیامت ادامه دارد. خود پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) در جنگهای بزرگ جنگیده و در زمان او کسی شجاعتر از ایشان نبوده است.

پرسش(39): «جهاد» نسبت به دیگر اعمال دینی از چه جایگاهی برخوردار است؟

پاسخ: «جهاد» نسبت به دیگر اعمال دینی برترین عمل است؛ زیرا در «جهاد» جان و مال فدا می شود که در دیگر اعمال فدا نمی شود. از این جهت «جهاد» از همه ی اعمال افضل است و از جهتی دیگر «جهاد» محافظ همه ی اعمال است و این یکی دیگر از دلایل برتری جهاد است.

پرسش(40): یک صبح یا یک شام گذراندن در راه «جهاد» چه فضیلتی دارد؟

پاسخ: در حدیث شریف آمده: «یک صبح یا یک شام گذراندندر راه «جهاد» از دنیا وآنچه در آن قرار دارد افضل است».

علما در توضیح این حدیث می نویسند: اگر تمام مال و دارایی دنیا به کسی داده شود و او این همه ی مال و دارایی را در اطاعت الله تعالی خرج نماید باز هم این اجر با اجر کسی که یک صبح یا یک شام در «جهاد» گذرانده، برابر نیست.

پرسش(41): «جهاد» در چه زمانی فرض قرار می گیرد؟

پاسخ: زمانی که کفار بر مسلمانان حمله کنند[1] . یا زنان و فرزندان مسلمان را اسیر نمایند یا در میدان جهاد صف مسلمانان با صف کافران در مقابل همدیگر قرار گیرد یا خلیفه مسلمانان، مردم را برای «جهاد» فرا خواند، در تمام این صورتها «جهاد» فرض عین قرار می گیرد.

پرسش(42): معنی فرض عین چیست؟

پاسخ: معنی فرض عین این است که «جهاد» بر هر مسلمان فرض قرار می گیرد و با انجام دادن برخی، از ذمه ی دیگران ساقط نخواهد شد.

زمانی که «جهاد» فرض عین قرار می گیرد، اجازه از والدین یا بدهکار از طلبکار یا غلام از آقا یا خادم ازمالک لازم نیست.

پرسش(43): آیا «جهاد» نکردن گناه دارد؟

پاسخ: پیامبر اسلام (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: «کسی که «جهاد» نکند و شوق «جهاد» و اراده ی «جهاد» در دل نداشته باشد، بر شاخه ای از نفاق خواهد مرد».

در حدیث دیگری آمده: «کسی که «جهاد» نکند و یا اسباب و وسایل مجاهدی را تهیه نکند و یا به خانه ی مجاهدی (در نبود او)به خوبی رسیدگی ننماید، خداوند متعال او را قبل از آمدن قیامت به مصیبتی دردناک گرفتار خواهد کرد».

پرسش(44): در «جهاد» اگر مسلمان زخمی شود، چه ثوابی دارد؟

پاسخ: زخمی شدن در «جهاد» دارای ثواب زیادی می باشد. در حدیث شریف آمده است: «شخص مجروح در «جهاد» در روز قیامت با شکلی می آید که رنگش رنگ خون است و بویش بوی مشک است».

پرسش(45): کسی که برای جهاد بیرون بیاید ودر راه فوت کند آیا به او اجر می رسد؟

پاسخ: هر مسلمانی که به نیت «جهاد» بیرون بیاید و در راه فوت کند یا از سواری به پایین بیفتد یا بر اثر نیش حیوانی گزنده بمیرد برای او وعده ی بهشت آمده است.

پرسش(46): کسی که در «جهاد» مال خرج کند، چه ثوابی دارد؟

پاسخ: در حدیث شریف آمده، پیامبر خدا (صلی الله و سلم) فرمودند: « هر کس اسباب و وسایل مجاهدی را تهیه کند، گویا جهاد کرده است و کسی که مال برای جهاد بفرستد و خود در خانه اش بماند، در عوض هر درهمی برابر با هفتصد درهم پاداش به او می رسد و کسی که خودش برای جهاد بیرون بیاید، چیزی که در این راه خرج می کند در عوض هر درهمی برابر با هفتصد هزار درهم پاداش به او می رسد و الله تعالی برای هر که بخواهد، چند برابر اجر می دهد ».

پرسش(47): بهترین «جهاد» کدام است؟

پاسخ: در حدیث شریف آمده است بهترین جهاد آن است که اسب مجاهد پی کرده شود و خون مجاهد ریخته شود.(یعنی شهید شود).

پرسش(48): تیر اندازی و شلیک گلوله به طرف دشمن چه ثوابی دارد؟

پاسخ: کسی که به طرف دشمن تیری شلیک کند آن تیر به دشمن اصابت کند یا نکند او را اجر آزاد کردن یک برده می رسد. در حدیثی آمده: الله تعالی در ازای یک تیر سه نفر را به بهشت می برد. اول کسی که تیر را به نیت ثواب ساخته است، دوم تیر انداز ، سوم کسی که تیر بدست تیر انداز می دهد.

پرسش(49): در «جهاد» کشتن کافر چه ثوابی دارد؟

پاسخ: پیامبر خدا (صلی الله و سلم) فرمودند: «کافر و قاتل او هیچگاه در جهنم جمع نمی شوند». یعنی کافر که یقینا به دوزخ خواهد رفت اما قاتل (مسلمان) او به بهشت می رود.

پرسش(50): هنگام بیرون رفتن برای «جهاد» چه نیتی باید داشت؟

پاسخ: هنگام بیرون رفتن به طرف جهاد نیت رضای الله تعالی و سربلندی دین او باید کرد. هرگز به نیت جمع آوری مال و ثروت یا کسب لقب قهرمانی نباید رفت .

تارخ پایان ترجمه:

24 محرم 1430 هجری قمری

دوم بهمن 1387 هجری شمسی

روز چهارشنبه ساعت 7


[1] زمانی که کفار بر کشوری اسلامی حمله کردند و آن را در تصرف خود در آوردند جهاد فرض عین قرار می گیرد تا زمانی که مسلمانان آنان را از خاک وطن خود بیرون نکرده اند فرضیت جهاد ساقط نخواهد شد(ردالمحتار). مترجم


Responses

  1. برادر عزیز مقدسی ،خیلی ممنون،شرمنده ام.
    (و کان الانسان عجولا).
    و سوءالی داشتیم .آیا کتاب التبرئیه در دست رست میباشد به فارسی موءلف شیخ ایمن الظواهری؟؟
    تشکر از جواب

  2. سلام علیکم
    برادر عزیزم یک کمکی میخواستیم از شما (مدیر سایت)
    شما نسخه ای از نوشته های عبدالقادر عبدالعزیز در سایت شماست بانام ارهاب از اسلام است،آیا میتوانید لینک این کتاب را بازبان عربی برایم بفرستی.خیلی خیلی ممنون میشم،
    جزاک الله خیرا

  3. السلام علیکم
    سوالی داشتم
    آیا کدام کتابی به قلم شخص شیخ اسامه بن لادن و در مورد زندگینامه ایشان در دسترس است.
    اگر هست لطفن برایم بفرستید

    تشکر

  4. و علیکم السلام
    ترجمه فارسی التبرئه را نداریم

  5. کلمه جهاد از جهد (کوشش)گرفته شده بناء هرجهد وکوشش بمنظور اعلای کلمة الله جهاد است . امیدوارم اسباب فرضیت جهاد را مفصلا برایم ایمل کنید .

    سیدعبدالناصر فایزحلیم قیصاری دانشجوی صنف سوم زبان وادبیات دری دانشکده ادبیات فاریاب افغاستان .


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: