نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | دسامبر 10, 2009

سؤال وجواب(تعیین جنس جنین)

سؤال وجواب

تعیین جنس جنین

السلام علیکم ورحمةالله وبرکاته

حکم عملیات پزشکی تعیین جنس جنین(پسر یا دختر)چیست که درطی آن با مداخله ای طبی بین مذکر یا مؤنث یکی ازآن دو با توجه به خواسته زوجین انتخاب می شود.من دراین مورد با یکی ازپزشکان مناقشه ای داشتم و او گفت:ما تعیین می کنیم اما باز در دست الله سبحانه وتعالی است چون در بعضی از حالات با اینکه ما یقین داریم که جنین پسرخواهد شد اما ناگهان می بینیم که دختر است؟

سؤال از:ابو تمیم اردنی

جواب از:هیئت شرعی درمنبر التوحید والجهاد

و علیکم السلام ورحمةالله وبرکاته

تعیین جنس جنین به دو روش اصلی انجام می پذیرد:

-روش اول بدون دخالت طبی:مانند پایبندی به رژیم غذایی معین یا زمانبندی اوقات هم بستری درزمانهای معین یا شستشو با داروهای پاک کننده،و این نوع روشها بر حس وتجربه تکیه دارند و  مشکل شرعی ندارند به شرطی که فاعل آن با این اعتقاد از این روشها استفاده کند که اینها صرفا وسائلی هستند که بدون امرالله تأثیرندارند-بر خلاف روشهایی که برحسابات فلکی واسماءوحروف طلسمی تکیه دارند ماند روشی که به روش چینی معروف است چون این گونه کارها گونه ای غیب گویی وخرافات است-.

-روش دوم: واین روشی است که با مداخله طبی انجام می شود به این ترتیب که تلقیح درخارج از رحم صورت گرفته وسپس تخمک به درون رحم منتقل می شود،در مورد این نوع عملیات پزشکی دو مذهب؛یکی جواز و دیگری منع، وجود دارد و قول ارجح –والله اعلم-،جواز می باشد البته با ضوابطی که از اهم این ضوابط اینست که فقط هنگام نیاز مبرم ،به این کار روی آورد و پزشک معالج هر یک از زوجین  هم جنس او واز جهت دین واخلاق مورد اعتماد باشد چرا که این نوع عملیات منجربه کشف عورت مغلظه می شود و باید در مورد محفوظ ماندن نسب اطمینان حاصل کرد واین ممکن نیست جز وقتی که پزشک معالج مورد اعتماد باشد.

ویکی از ادله معتقدین به جواز،قیاس این عملیات پزشکی به مسئله عزل می باشد چون در این کار هم برای منع حصول حاملگی مداخله ای بشری انجام می گیرد ولی با این حال جایزاست. به این شرط که اعتقاد داشته باشد که این امورفقط اسبابی است که بدون اذن الله تأثیرندارند.

دکتر خالد المصلح می گوید:

«خلاصه این ضوابط پیشنهادی اینست که عملیات تعیین جنس جنین سیاستی عمومی نباشد چون منجر به اختلال توازن طبیعی در نسبت مردم(درصد مذکر ومؤنث) خواهد شد و فقط هنگام نیاز شدید استعمال شود و ازعدم اختلاط آبها(ی منی) اطمینان کامل حاصل کرد چون منجر به اختلاط نسبها خواهدشد و از هتک عورات جلوگیری شده واین در صورتی انجام می پذیرد که کشف عورت فقط به اندازه نیاز(هم ازنظر مکان  وهم ازنظر زمان) باشد وتعیین جنس جنین با رضایت والدین باشد وهمچنین نباید فراموش کرد که این وسائل صرفاً اسبابی جهت رسیدن به هدف است ودعاءکردن بهترین وسائل ومؤثرترین آنها می باشد».

 شما را به این تحقیق سودمند که درباره این مسئله صورت گرفته،ارجاع می دهم: www.almosleh.com/files/sound/books/fetus.doc

و الله اعلم

جواب از:عضو هیئت شرعی در منبر؛

شیخ ابو اسامه شامی           


Responses

  1. السلام علیکم کاک فرزند اسلام.
    دستتون درد نکنه واقعا جالبترین وبلاگ رو اداره میکنی،خدای تعالی اجرتان را به فردوس اعلی بدهد

  2. اسلم العلیکم
    حکم معلم و دانش آموز در ایران باتوجه به این که اکثر آنها زیر نظر حکومت مشغول فعالیت وبنا به اجبار اکثرنآ در راهپیمای های حکومت مثل سالروز پیروزی انقلاب و… شرکت می کنند و کتوب که سازمان آموزش و پرورش نگاشته و تائلف کرده است را تدریس ومی خوانند که در آنها شرک و کفر وجود دارد چیست

  3. وعلیکم السلام
    معلم یا دانش آموز بودن در دارالکفر به طورکلی مشکلی ندارد اما شرکت در راهنمایی سالروزپیروزی انقلاب روافض و تدریس مطالبی که حاوی کفر و شرک باشند(مانند امامت ولایت فقیه) جایزنبوده وکفرمیباشد وشخص معلم یا دانش آموز هرطور شده باید ازشرکت در چنین مراسماتی که تأیید طاغوت است اجتناب ورزند(واجتنبوا الطاغوت).
    در این مورد به کتب زیر (در منبرالتوحید والجهاد)مراجعه کنید:
    الرسالة الثلاثینیه فی التحذیر من الغلو فی التکفیر………..تألیف شیخ ابو محمد مقدسی
    الاشراقة فی سؤالات سواقة………………………………… تألیف شیخ ابو محمد مقدسی
    المصابیح المنیرة فی الرد علی أسئلة أهل الجزیرة………. تألیف شیخ ابو محمد مقدسی

  4. السلام علیکم
    اگر کسی استاد کار یا کارگر باشد 1 : برای منزل شخصی جنود الطاغوت کار کند 2: برای ادارات دولتی در ایران کار کندحکمش چیست
    جزاکم الله

  5. حکم این گونه شغلها بستگی به محتوای آن دارد به این ترتیب که: اگر متضمن عمل یا قولی کفری باشد مانند موالات ونصرت کفارعلیه مسلمین وغیره دراین صورت حکمش کفرمی باشد واگر متضمن قول یا فعل حرامی باشد حکمش حرام می باشد ودر غیر این صورت ها حداقل حکم کارکردن زیردست کفار،کراهیت است.
    شیخ ابو محمد مقدسی می گوید:« بل نفصّل في وظائف الحكومات الكافرة من حيث الحكم الشرعي، فلا نقول أنها كلها كفر، ولا أنها كلها حرام.

    بل ما كان فيه سبب من أسباب الكفر، من الأقوال أو الأعمال الظاهرة، فهو وظيفة مكفرة كالمشاركة في تشريع قوانينهم الكفرية، أو أن يكون في الوظيفة قسم على احترام قوانينهم والولاء لطواغيتهم، أو نصرة القوانين، أو مظاهرة لعبيدها على المسلمين إلى غير ذلك مما هو كفر ظاهر.
    وأما ما كان فيها معصية أو تعاون على الإثم والعدوان، فهي وظيفة محرمة يأثم صاحبها… ولكن لا يحل التكفير بها وحدها، مادام ليس فيها سبب مكفر…
    وما لم تكن الوظيفة من النوع المكفر أو المحرم… فلا نقول فيها إلا بالكراهة… وإنما قلنا بالكراهة خوفاً من أن تصير ذريعة إلى تسلط أعداء الله على المسلم وتحكمهم بحقوقه أو محاولة إذلاله.

    فقد روى البخاري في صحيحة في كتاب الإجارة (باب هل يؤاجر الرجل نفسه من مشرك في أرض الحرب) عن خباب رضي الله عنه قال: كنت رجلاً قيناً، فعملت للعاص بن وائل، فاجتمع لي عنده، فأتيته أتقاضاه، فقال: لا والله، لا أقاضيك حتى تكفر بمحمد، فقلت: أما والله حتى تموت ثم تُبعث فلا. قال: وإني لميت ثم بمعوث؟! قلت: نعم، قال: فإنّه سيكون لي ثم مال وولد فأقضيك، فأنزل الله تبارك وتعالى: (( أفرأيت الذي كفر بآياتنا وقال لأوتين مالاً وولداً )).
    وهذا كان في مكة وهي آنذاك دار حرب، واطلع النبي صلى الله عليه وسلم على شأنه…»
    برای اطلاع دقیقتر به کتاب «الرسالة الثلاثينية في التحذير من الغلو فی التکفیر»، باب(22) تکفیر کل من عمل فی وظائف الحکومات الکافره،مراجعه کنید.


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: