نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | نوامبر 27, 2009

فتوایی درباره وقت عید قربان

فتوایی درباره وقت عید قربان

السلام علیکم

استاد ارجمند….

همانطور که می دانید دولت عربستان سعودی روز جمعه را عید قربان اعلام کرده است. ولی کشور لیبی روز پنج شنبه را عید قربان اعلام کرده است وتأکید کرده که تاریخش را با سعودی تطابق نمی دهد.

در نتیجه بین کسانی که می خواهند همراه دولت سعودی عید بگیرند وکسانی که می خواهند با لیبی عید بگیرند تفرقه ایجاد شده است.

استاد بزرگوار…سؤال من اینست که که با کدام دولت عید کنم؟اگر جواب دولت سعودی باشد پس درمورد نماز عید چکار کنم؟

در این مورد ما را راهنمایی کنید..الله به شما احسان کند وشما را بر حق ثابت قدم کند.

و نیز”شموخ الاسلام من المغرب الاسلامی” می پرسد:

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته

ما از لیبی هستیم و به احتمال زیاد در کشور ما روز پنج شنبه را عید اعلام کنند. در این مورد فتوا بدهید چون فتنه های زیادی در مملکت به خاطر این موضوع ایجاد شده است.الله به شما اجر بدهد.

پرسشگر:ابی قدامه شامی

* * *

جواب از:هیئت شرعی در منبر التوحید والجهاد

بسم الله والحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله

وبعد…

برادران بزرگوار….

ما شما را به همان کاری توصیه می کنیم که اگر شما امسال خودتان در حج بودید،آن کار را می کردید.بی تردید شما دراین صورت همان کاری را می کردید که سایر حاجیان انجام می دادند،روز پنج شنبه در عرفات وقوف می کردید و روز بعد در روز قربان که روز دهم ذی الحجه و روز عید وموافق با روز جمعه است بقیه مناسک حج را کامل می کردید. و مسلما اگر شما در حج بودید هرگز روز چهارشنبه را به تنهایی و جدای از حاجیان در عرفات وقوف نمی کردید پس به همین ترتیب شما که در لیبی هستید روز چهارشنبه را روز عرفه حساب نکنید بلکه روز جمعه را به همراه مسلمین عید کنید و از کسانی که مناسک واعیادتان را به بازی گرفته اند پیروی نکنید ودقت کنید که از سخن ما اینطور برداشت نکنید که ما دولت سعودی را تأیید کرده وآن را به رسمیت می شناسیم بلکه ما به آن خاطر به همراهی با دولت سعودی در مورد زمان عید، توصیه می کنیم که ما شناخت کافی داریم که آنها مناسک و اوقات شرعی را وارد سیاست بازی نکرده اند بلکه تا امروز این امور به عهده علماء ومشایخی است که در این موارد بسیار سختگیربوده و به این مسائل بیشتراز مسئله کفربه طاغوت و ارکان اساسی اسلام،اهمیت می دهند و نزد ما به ثبوت رسیده که نظام سعودی در موضوع اوقات شرعی ومناسک دخالت نمی کند و به مشایخ د ر این مورد فشاری نمی آورد واین مسئله برای آنها مهم نبوده ودر سیاستهایشان تأثیری ندارد. ونیز دنباله گیری اوقات هلال ماه بطوردائمی توسط آن مشایخ انجام می گیرد و به حسابهای فلکی در این مورد تکیه نمی شود بلکه فقط با رؤیت چشم(غیرمسلح) انجام می پذیرد بر خلاف نظامهای دیگر که به حسابات فلکی اتکا دارند. و همگان می دانند که حاکم نظام لیبی عقده خودبزرگ بینی و تفرد دارد و همیشه دوست دارد با دیگران مخالف کند فقط به این خاطر که مخالفت کرده باشد حتی اگر این کار باعث شود که مناسک واعیاد مسلمین به بازی گرفته شود.بنابراین بر مسلمانان لیبی و مسلمانان سایر کشوهایی که وضعیتی مشابه آن دارند واجب است که به اوقات شرعی که حجاج مقید هستند، پایبند باشند و به خاطر هوسرانی های حاکم واختلافاتی سخیفی که با دیگر حکام دارند از سواد اعظم(اکثریت مسلمین) جدا نشوند.

واگر به وضعیت حاکم لیبی شناخت نداشتیم، حتما می گفتیم(همانطورکه دیگراهل علم گفته اند)که: این امر جای آسان گیری دارد واین اختلاف را از جمله اختلافات موجه(سائغ) می شمردیم به این معنی که؛ آن را به حساب اختلاف مطالع می گذاشتیم و مشکلی نیست که مسلمین در بعضی از کشورها که مطلعشان با مطلع حجاز فرق دارد در صورت رؤیت هلال، بعد از حجاج یا قبل از آنها عید کنند واین،اختلافی موجه است ودراین حالت هر چند هم که حجاج در روز دهم ذی الحجه باشند، گفته نمی شود که مردم این کشور روز عید را به عنوان عرفه روزه گرفته اند چون عید مردم این کشور با رؤیت شرعی ثابت شده است وآنها هم به اتباع رؤیت شرعی مأمور هستند ودراین مورد مشکلی نیست.

از الله تعالی می خواهیم که برمسلمانان، بهترین هایشان را حاکم گرداند ونه اشرارشان را.

و اما در مورد نماز عید…

اگر نمازخواندن در روزعید در روز صحیحش غیراز روزی که نظام انتخاب کرده،ممکن باشد بدون اینکه فتنه ای ایجاد شده ویا مشکل جدی درست شود،همین کاررا بکنید و اما اگر از فتنه و مشکلات وتسلط دشمنان الله ترسیدید پس در این صورت یا فرادی در خانه هایتان نماز عید را بخوانید مانند کسی که نماز را از دست داده است ویا در روزبعد همراه مردم نماز عید را بخوانید(در صورتی که عید در کشور شما به تأخیر افتاده باشد).

و دلیل جواز این کار حدیثی است که احمد ونسائی وابن ماجه روایت کرده که:هلال شوال از صحابه (به خاطرابری بودن آسمان)پنهان ماند و در نتیجه آن روز را روزه گرفتند.عده ای آمدند و جلوی پیامبرصلی الله علیه وسلم شهادت دادند که هلال را دیروز دیده اند،پیامبر صلی الله علیه وسلم به آنها امر کرد که نمازعید را فردایش به جای آورند.

کسانی که گفته اند اگر عده ای نمازعید را به خاطر عذری از دست دادند میتوانند که فردایش نماز عید را بخوانند،به این حدیث استدلال کرده اند.

والله اعلم


Responses

  1. السلام علیکم
    برای به ڕێزم کاک مقدسی گیان ئه توانی ئه م سایته ی من لای خۆت ریکلام بکه یت http://dangi-fishak.ueuo.com/dastpek.php زۆر سوپاس


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: