نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | نوامبر 27, 2009

حکم معانقه(بغل کشی)هنگام تبریک گفتن عید

حکم معانقه(بغل کشی)هنگام تبریک گفتن عید

السلام علیکم ورحمة الله وبرکاته. از الله تعالی می خواهم که شیخ ابو محمد مقدسی وتمام مشایخ بزرگوار را حفظ کند.

سؤالم اینست که:حکم بغل کشی در عید چیست؟و وقتی که از پیامبر صلی الله علیه وسلم در این مورد چیزی وارد نشده پس آیا این کار به خاطر تخصیص عید به آن جزو امور بدعی محسوب می شود همانطور که بین بسیاری از مردم شایعه شده است ویا اینکه اینطور نبوده و در تخصیص عید به بغل کشی مشکلی نیست؟

مشایخ گرامی:اگر زحمت بکشید وبه سؤالم قبل از عید جواب دهید تا از روی علم این کاررا انجام دهیم.وجزاکم الله خیرا وبارک فیکم.

سؤال از:همام

* * *

جواب از:هیئت شرعی در منبرالتوحید والجهاد

وعلیکم السلام ورحمة الله وبرکاته…

برادر سؤال کننده…

بغل کشی در عید یا روزهای دیگر مشکلی ندارد بر خلاف تصور کسانی که آن را بدعت شمرده اند.

سفیان بن عیینه به نزد مالک رضی الله عنه آمد،مالک با او دست داد وگفت:اگر بغل کشی بدعت نبود با تو بغل کشی می کردم.سفیان گفت:کسی که از من وتو بهتر است بغل کشی کرده است،پیامبر صلی الله علیه وسلم وقتی که جعفر از حبشه بازگشت با او بغل کشی کرد.مالک گفت:این خاص جعفربود.سفیان گفت:بلکه عام است،چیزی که برای جعفر جایز بود برای ما هم اگر صالح باشیم جایز خواهد بود ،آیا به من اجازه می دهی که در مجلس تو حدیث روایت کنم.گفت:بله ای ابا محمد. گفت:عبدالله از طاوس واو از عبدالله بن عمر رضی الله عنه روایت کرده که گفت:وقتی جعفربن ابی طالب از سرزمین حبشه باز گشت،پیامبر صلی الله علیه وسلم با او بغل کشی کرده ومیان چشمانش را بوسید وفرمود:”بیشتر ازهمه مردم، جعفر از نظر صورت وسیرت به من شبیه تر است..”(ترتیب فروق القرافی-تألیف بقوری ص546-547).

واین حادثه هرچند مربوط به بازگشت جعفر از سفر بود اما می بینی که چطور این امام برای حالات عمومی تر به آن استدلال کرده است و بی شک این نشان دهنده فقه ایشان است چون غیبت ودوری برادران از هم، از نظر غم فراق که موجب شوق به محبوب می شود، مانند سفراست واز آنجایی که بغل کشی موجب تقویت وازدیاد مودت ومحبت می شود هیچ شکی در استحباب آن -و نه فقط مشروعیت آن- نیست چون شریعت به محبت وهمبستگی بین مسلمین تشویق کرده است وهر چیزی که باعث ازدیاد آن بوده وبا شریعت مخالفتی نداشته باشد، ان شاء الله مشروع است.بخصوص اگر بازپس زدن برادری که قصد بغل کشی دارد با ادعای بدعت بودنش،باعث ناراحت شدن او شده و منجر به ایجاد اختلاف وقهر ودوری از همدیگر شود که شریعت از آن نهی کرده است و نهی از قهر وتنفر وتفرقه و امثال آن در شریعت به صراحت وارد شده ومنصوص علیه است و سخت گیری درمورد ترک بغل کشی با ادعای بدعت بودن آن با اجتهادی مرجوح استنباط شده است.

اصل اینست که این کار از عادات پسندیده ای است و با دین تعارضی ندارد و باب عادات، گسترده است و اصل در آن اباحت است تا اینکه دلیلی بر منع آن وارد شود،واگر این عادات موجب ازدیاد مودت ومحبت والفت بین مسلمین باشد در آن صورت از عادات پاک ومستحب محسوب می شود.

والله اعلم.

جواب از:عضو هیئت شرعی

شیخ ابو همام بکر بن عبد العزیز اثری


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: