نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | نوامبر 9, 2009

مراتب ولاء وبراء

بسم الله الرحمن الرحیم

مراتب ولاء وبراء

به قلم:شیخ شهید ابو عبدالله میلودی زکریا

الحمد لله وحده والصلاة والسلام علی محمد؛عبدالله ورسوله وآله وصحبه.

وبعد…

ولاء و براء در اسلام از بزرگترین مستلزمات توحید خالصی است که الله تعالی پیامبران را بدان مبعوث کرده است و صدیقین وشهداءو صالحین بر آن طریق رفته اند.

ولاء یعنی:محبت ونصرت الله ورسول ومؤمنین، وبراء یعنی بغض ونفرت وعداوت با هر کسی که غیرالله را می پرستد و با هر معبود غیر الله وبا هر کس که از غیر رسول الله صلی الله علیه وسلم متابعت می کندو با هر متبوعی غیراز ایشان.

و از آنجایی که عقیده ولاء وبراء جزئی از این دین می باشد واز آنجایی که بسیاری از مسلمین در این زمان –که بدعت وفرقه سازی انتشار یافته است-به سبب جهل به بسیاری از احکام شریعت،درباره این مفهوم ومراتب آن دچار فتنه شده اند بطوریکه منجر به عدم التزام و عدم عمل به این مفهوم ومقتضیات و مستلزمات قولی وعملی وعقیدتی آن شده است،ازاین رو ،لازم است که روشهای آسانی برای یادآوری وآموزش این عقیده ومراتب آن،به کارگرفته شود.

به خاطراین بود که این مقاله،نوشته شد.از الله امید است که این نوشته را سودمند گردانده و سبب هدایت سازد.

برادر مسلمانم بدان که…..

رابطه ما با مردم بر اساس ولاء وبراء استواراست،ولاء برای اسلام وایمان واحسان،وبراء از کفر وفسق وعصیان.و ولاء وبراء ما برای منهجی است که امت اسلام برآن اجماع کرده وما نیز باید باید حول آن گرد آییم،که کتاب الله وسنت رسولش می باشد-نه فرد ونه گروه-مطابق فهم جماعت اولیه مسلمین در اعتقاد وقول وعمل بدون بخش بخش کردن احکامش وبدون تحریف نصوص ومعانی اش.

قسمت اول؛مراتب ولاء:

ولاء؛یعنی محبت ونصرت در راه الله تعالی که سه رتبه دارد:

-مرتبه اول؛ولاء برای جماعت مسلمین:

و جماعت مسلمین یعنی؛امت اسلام که شامل هر کس می شود که در اسلام متولد شده یا خود وارد اسلام شده باشد، واز آن باز نگشته یا آن را با ناقضی نقض نکرده باشد.

ودوستی و موالات با امت اسلام-چه افراد وچه ملتها-در شریعت الله واجب است همانطور که دشمنی ومعادات با امت اسلام یا دوستی وموالات با امت هایی غیر ازامت اسلام؛موجب کفر وخروج از اسلام می باشد،الله تعالی می فرماید:{ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ*‏ وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ‏: تنها خدا و پيغمبر او و مؤمناني ياور و دوست شمايند كه خاشعانه و خاضعانه نماز را به جاي مي‌آورند و زكات مال به در مي‌كنند . و هركس كه خدا و پيغمبر او و مؤمنان را به دوستي و ياري بپذيرد ( از زمره حزب‌الله است و ) بي‌ترديد حزب‌الله پيروز است.}[مائده:55-56] ونیزمی فرماید:{ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ: مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند }.[توبه:71}.

-مرتبه دوم؛ولاء برای اهل سنت وجماعت:

واهل سنت وجماعت یعنی؛ فرقه ناجیه(نجات یافته از جهنم) از میان فرقه های امت اسلام،ومنظور مسلمانانی هستند که در اعتقاد وقول وعمل بر روش رسول الله صلی الله علیه وسلم واصحاب گرامی اش باشند.

احمد وابوداود با اسناد صحیح از معاویه رضی الله عنه روایت می کند که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:( أن أهل الكتاب قبلكم تفرقوا على ثنتين وسبعين فرقة في الاهواء، ألا وأن هذه الأمة ستفترق على ثلاثة وسبعين فرقة في الأهواء، كلها في النار، إلا واحدة، وهي الجماعة): اهل کتاب قبل از شما در اهواء (آراء عقیدتی ونظریه های فکری) به هفتاد ودو فرقه تقسیم شدند واین امت در اهواء به هفتاد وسه فرقه تقسیم خواهند شد،همه این فرقه در جهنم هستند جزیکی که جماعت می باشد.

ودرروایت ترمذی از عبدالله بن عمر رضی الله عنه وارد شده که وقتی از رسول الله صلی الله علیه وسلم درباره فرقه ناجیه سؤال شد،فرمود: (ما أنا عليه وأصحابي):آن کسانی که بر همان راه وروشی باشند که من واصحابم بر آن هستیم.

-مرتبه سوم؛ولاء برای طائفه منصوره:

و اهل طائفه منصوره یعنی:مسلمانانی که ازاهل سنت وجماعت بوده و در علم ودعوت وجهاد فی سبیل الله پیشوا یی آنها را دارند.(اسلام را به درستی وکامل شناخته وعمل می کنند ومردم را به اسلام کامل دعوت داده ودر راه تحقق اسلام کامل روی زمین جهاد می کنند)[1].

از رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت است که فرمودند: (ولا تزال طائفة من أمتي على الحق، لا يضرهم من خذلهم ولا من خالفهم حتى ياتي أمر الله وهم على ذلك):همیشه در امت من گروهی بر حق خواهند بود، نه از جانب کسانی که آنها را تنها گذاشتند،ضرری به آنها میرسد ونه از جانب مخالفان ضرری می بینند،وآنها بر همین حال خواهند بود تا اینکه قیامت بیاید.

ودر حدیث دیگری آمده است: (لا تزال طائفة من أمتي ظاهرين، لعدوهم قاهرين، حتى تقوم الساعة):همیشه گروهی از امتم ظاهر بوده و وبر دشمنانشان غالب هستند،تا اینکه قیامت برپاشود.

قسمت دوم؛مراتب براء:

-مرتبه اول؛برائت از کفارومشرکین:

و کفار و مشرکین یعنی : هر طائفه ای-چه فرد باشد چه جماعت-از اهل کفر اصلی از اهل کتاب وبت پرستان، یا اهل کفر عارضی-که مرتدین هستند-

وبرائت از آنها اصلی از اصول توحید است که با نقض آن، توحید نقض می شود وتوحید استوار نمی ماند جز بر اساس برائت از آنها.

و شدت برائت هم به اندازه کفرآنها به الله وشرک ورزیدشان به او،وعداوتشان با الله ورسول ومؤمنین بستگی دارد.

الله تعالی میفرماید:{ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ: ( رفتار و كردار ) ابراهيم و كساني كه بدو گرويده بودند ، الگوي خوبي براي شما است ، بدانگاه كه به قوم خود گفتند : ما از شما و از چيزهائي كه بغير از خدا مي‌پرستيد ، بيزار و گريزانيم ، و شما را قبول نداريم و در حق شما بي‌اعتنائيم ، و دشمنانگي و كينه‌توزي هميشگي ميان ما و شما پديدار آمده است ، تا زماني كه به خداي يگانه ايمان مي‌آوريد و او را به يگانگي مي‌پرستيد .}[ممتحنه:4]، ونیزمی فرماید:{ لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ: مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند .}[مجادله:22].

-مرتبه دوم؛برائت از عمل اهل بدعت وفرقه های منحرف:

و اهل بدعت وفرقه های منحرف یعنی؛هر فرقه ای که منتسب به اسلام باشد و دچار بدعت ها و نو آوری هایی شود که آن را از منهج فرقه ناجیه در اعتقاد یا قول یا عمل، خارج سازد ومقدار خروج،بستگی به مقدار بدعت در اصول یا فروع دارد طوری که آن فرقه را وارد کفر نکند به خاطر عدم وقوع در بدعت مکفره ویا در صورت وقوع در بدعت مکفره به علت وجود مانعی از موانع معتبر شرعی تکفیر نشود.

مرتبه سوم؛برائت از گناه کاران اهل سنت وجماعت:

و آنها کسانی هستند که مرتکب کبائر یا صغائری می شوند که آنها را از سنت وجماعت خارج نمی کند،ولی درجات آنها را-به اندازه انجام گناه-به پایین تراز درجه احسان وصلاح وسبقت گیری در خیرات،تنزل می دهد.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ‏: ‏ مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند . همديگر را به كار نيك مي‌خوانند و از كار بد باز مي‌دارند ، و نماز را چنان كه بايد مي‌گزارند ، و زكات را مي‌پردازند ، و از خدا و پيغمبرش فرمانبرداري مي‌كنند . ايشان كسانيند كه خداوند به زودي ايشان را مشمول رحمت خود مي‌گرداند . ( اين وعده خدا است و خداوند به گزاف وعده نمي‌دهد و از وفاي بدان هم ناتوان نيست . چرا كه ) خداوند توانا و حكيم است }.[توبه:71].

ودر پایان می گوییم:خوشا به حال آن کس که این مراتب را تکمیل کرده و در درجات ولاءو براء صعود کرده و منازل قرب را بپیماید تا اینکه از دوستان الله وبرگزیدگان وخاصانش شود.{ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ: و خداوند ملك خود را به هركس كه بخواهد مي‌بخشد . و ( احسان و تصرّف و قدرت ) خداوند فراخ ، و آگاه ( از لياقت افراد براي منصبها ) است .}.[بقرع/247].

برادر مسلمانم اگر می خواهی دوست الله باشی پس ازاو اطاعت کن وتا می توانی تقوایش را در پیش بگیر،به هدفت خواهی رسید؛{ ‏ أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ‏. ‏ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ ‏: ‏ هان ! بيگمان دوستان خداوند ( سبحان ) ترسي بر آنان ( از خواري در دنيا و عذاب در آخرت ) نيست و ( بر از دست رفتن دنيا ) غمگين نمي‌گردند ( چرا كه در پيشگاه خدا چيزي براي آنان مهيّا است كه بسي والاتر و بهتر از كالاي دنيا است ) . ‏ ‏ ( دوستان خداوند ) كسانيند كه ايمان آورده‌اند و تقوا پيشه كرده‌اند . ‏}[یونس:62-63].

و گنج به مقدار رنج بدست می آید وبه اندازه طاعات درجات افزوده می شود،وچنان است که الله تعالی میگوید:{ ‏ هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ‏: ‏ آيا پاداش نيكي كردن جز نيكي ديدن خواهد بود ؟ ‏}[الرحمن:60].

و الله در هر حالی صاحب توفیق است.

منبع:منبرالتوحید والجهاد

 


 

[1] اضافه از وبلاگ


Responses

  1. سلام علیکم
    لطفا کتابی که برایت فرستادم را پخش نما با تشکر
    وسلام علیکم

  2. برادر بزرگوار…فرزند اسلام..
    جزاکم الله خیرا
    ان شاء الله کتابی را که فرستاده بودید بزودی منتشر خواهیم کرد.
    ما را بسیار خوشحال کردید.منتظر کتب ومقالات ارسالی تان هستیم.


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: