نگاشته شده توسط: عقیده و جهاد | اکتبر 29, 2009

سؤال وجواب(حکم معامله قسطي)

سؤال وجواب

حکم بالابردن قيمت مقابل تأخير در پرداخت مبلغ(فروش قسطي)

السلام عليکم و رحمةالله وبرکاته…

من برادر شما همام هستم از عراق.از خداوند بزرگ مي خواهم که شيخمان ابو محمد مقدسي را حفظ کند و ثابت قدمشبدارد وتمام برادرانم را که مسؤول اين منبر مبارک هستند را حفظ کرده و به خاطر قبول عضويتم در اين منتدي به آنها جزاي خير بدهد.

سؤالم اينست که: حکم معامله قسطي چيست(افزايش قيمت مقابل تأخيردر پرداخت پول)؟

و خداوند بهترين پاداشها را به شما بدهد وشما را ثابت قدم کند وازهر ناخوشايندي حفاظت کند.

سؤال از:همام

*      *      *

جواب از:هيئت شرعي در منبرالتوحيد والجهاد

وعليکم السلام ورحمةالله وبرکاته…ازالله مي خواهيم که برادرانمان را در عراق حفظ کند و ياريشان دهد ودين را به وسيله آنهانصرت کند..اللهم آمين.

برادر بزرگوارم:

با سند صحيح از ابوهريره رضي الله عنه روايت است که:نهي رسول اله صلي الله عليه وسلم عن بيعتين في بيعة:(پيامبر خدا صلي الله عليه وسلماز دو معامله در يک معامله نهي کردند…احمد وترمذي ونسائي وابن حبان روايت کرده اند).

وازايشان مرفوعاً روايت است که:من باع بيعتين في بيعة فله أوکسهما أو الربا:( هر کسي دو معامله در يک کالا بکند، کمترين (قيمت) را بگيرد و گرنه ربا است..أبو داوود روايت کرده ودراسنادش سخن است).

امام ترمذي رحمه الله مي گويد:»اين حديث را بعضي ازاهل علم چنين تفسير کرده اند که:دو معامله در يک معامله،به اين معني است که بگويد:اين لباس را نقد 10(درهم) به تو مي فروشم و نسيه 20(درهم)،و و بدون اينکه هيچ کدام از دو صورت را قطعي نکند جنس، تحويل داده شده وفروشنده وخريدار از هم جدا شوند.، واگر قبل از جدا شدن از هم،يکي از دو صورت(نقد يا نسيه)را قطعي کنند اين نوع معامله مشکلي ندارد چون عقد بيع بر يک شکل مشخص انجام گرفته است.» [تحفة الأحوذي 487/4].

پس علت تحريم دراين شکل از معاملات-همانطور که اهل علم گفته اند-وجود ابهام است،اگر فروشنده براي جنس دو قيمت تعيين کرد قيمتي براي نقد وقيمتي براي نسيه و مشخص نکرد که کدام را مي خواهد در آن صورت ،در اين معامله ابهام وجود دارد ودرنتيجه حرام است،اما اگر عقد بيع بر اختيار يکي از دو شکل انجام گرفت،معامله صحيح است ومشکلي در آن نيست. عظيم آبادي رحمه الله مي گويد:» در صورتي معامله حرام است که با وجود ابهام قبول شود اما اگر بگويد:هزار(درهم يا تومان يا..)نقد قبول کردم يا دوهزار به نسيه قبول کردم،اين صحيح است».[عون المعبود180/9] .و شيخ الاسلام ابن تيميه رحمه الله بر جوازاين شکل معامله، اجماع حکايت کرده است.[مجموع الفتاوي499/29].

وقتي شيخ الاسلام اجماع برجوازآن را حکايت کرده است ديگربه سخن شاذ بعضي از معاصرين دراين مسأله مانند شيخ الباني عفا الله عنه که مطلقا حرام دانسته است،توجهي نمي شود.والله اعلم.

جواب از عضو هيئت شرعي:

شيخ ابو همام بکربن عبدالعزيز اثري


Responses

  1. جزاكم الله خيرا . وبلاگت يكي از بهترين هاست . ادامه بده از خداوند متعال خواستارم همه ي ما را در راه عقيده مان ثابت قدم گرداند


پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

دسته‌ها

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: